Nu falder dommen over de skandaleramte IC4-tog


Arkivfoto


Fredag skrives endnu et kapitel i den 14 år lange saga om DSB’s skæbnesvangre køb af de fejlfyldte og forsinkede IC4- og IC2-tog.

DSB har klokken 13.30 indkaldt til pressemøde, hvor det schweiziske konsulentfirma Prose og eksperter fra landets jernbaneselskab, SBB, vil fremlægge deres vurdering af togenes tilstand og potentiale.

Ikke nok med, at togene blev leveret med syv års forsinkelse, så er der løbende dukket nye tekniske problemer op, som har givet anledning til forsinkelser, aflysninger og begrænsninger i kørslen.

Blandt andet kom det i foråret frem, at flere af togene har fået revner i de såkaldte aksellejekasser, som holder togenes aksler på plads. Et problem, der i yderste konsekvens kan føre til, at toget afspores.

Derfor er DSB blevet pålagt af Trafikstyrelsen at inspicere togene for revner, hver gang de har været i drift i syv dage.

IC4 blev bestilt tilbage i 2000 med det formål at erstatte IC3 som det dominerende tog i trafikken mellem landsdelene.

Og den plan arbejder DSB stadig ud fra, erklærede direktøren for DSB Vedligehold, Steen Schougaard Christensen, i slutningen af september.

– Vi har valgt at sætte store projekter i bero, mens vi afventer rapportens konklusioner, men vi fortsætter ud fra den devise, at vi med vores tekniske viden i DSB Vedligehold regner med, at rapporten kommer frem til, at vi skal køre videre, sagde han dengang til Ritzau.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har derimod luftet et mere pessimistisk syn på sagen.

– Jeg tvivler ganske gevaldigt på, at de kan opfylde det formål, de er indkøbt til, nemlig intercitydrift, erklærede ministeren på et samråd i samme måned.

IC4 spiller i dag en langt mindre rolle i togtrafikken end oprindelig tiltænkt, da togene primært bruges som regionaltog. Ifølge den seneste statusrapport, som DSB har sendt til Folketingets Trafikudvalg, er det kun 32 ud af de 82 IC4-tog, der kører med passagerer.

Ministeren har dog ikke villet dømme de problemfyldte tog helt ude, da de er bogført til en værdi af 4,6 milliarder kroner.

– Hvis IC4 bliver nedgraderet eller måske helt bortrangeret – de fleste håber på det sidste, mig selv inklusiv – så er de ikke fire en halv milliard kroner værd, men langt mindre, sagde ministeren på samrådet.

Her påpegede han, at en skrotning af IC4 vil gøre DSB insolvent.

Rapportens faglige vurdering ventes at spille en væsentlig rolle i de nært forestående forhandlinger om en ny trafikkontrakt mellem DSB og staten.

/ritzau/