Arkivfoto. Glatføreuheld hvor bil havde vinterdæk på, men gled i grøften på den snesjappede vej
Den danske vinter byder ikke altid på sne- og isglatte veje. Dansk vinterføre er ofte lig med våde veje – og ikke alle vinterdæk klarer den udfordring lige godt.
Det viser en test, som FDM har lavet sammen med en række europæiske bilklubber af 26 vinterdæk. I samme omgang har man testet fire typer helårsdæk.
– Vil man køre i vinterføre, er der ingen vej uden om vinterdæk. Det øger sikkerheden markant og har også betydning for fremkommeligheden, siger FDM’s biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.
– Men som testen viser, er der stor forskel på dækkene. Hvor stort set alle 26 dæk står godt fast i sne og is, er det ikke alle, der klarer sig lige godt på våd vej og dermed passer til de våde danske vinterveje, siger Søren W. Rasmussen.
Der er god grund til at skifte til vinterdæk. FDM offentliggjorde en test tidligere i år, som viste, at hvis temperaturen ligger under plus fem grader, og vejene er let fugtige, så er bremselængden kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.
I testen af vinterdækkene er egenskaberne på våd og tør vej, i sne og på is, samt rullemodstand, slidstyrke og dækstøj testet. Og ifølge FDM viser testen markante forskelle mellem de bedste og de dårligste dæk.
Det er de store dækproducenter som Continental, Bridgestone, Dunlop og Michelin, der har de bedste dæk til det danske vintervejr. Dækkene har gode egenskaber både på våd vej, og samtidig er de gode, når vinteren for alvor viser tænder.
Testen viser også, at helårsdæk ikke er en løsning.
– Trods flere tilløb er det endnu ikke lykkedes at lave et godt helårsdæk. Tværtimod kan man sige, at de testede helårsdæk tager det dårligste med fra både sommer- og vinterdæk. Derfor er disse dæk ikke noget godt alternativ, siger Søren W. Rasmussen.
Testen af dækkene er lavet i perioden fra januar til april i år på testfaciliteter i Tyskland, Schweiz, Italien, Sverige og Finland, oplyser FDM.
/ritzau/