Pinligt at spørge: Restaurantgæster vil gerne have madrester med hjem


Arkivfoto


Maven er fyldt, men tallerkenen er endnu ikke tom. Det er et scenarie, som mange danskere kan genkende, når de spiser ude. På amerikanske restauranter ville man få udleveret papbakker og poser til at pakke madresterne ned i, men konceptet “doggy bags” er ikke særlig udbredt på danske spisesteder.

Hvis man spørger danskerne, siger 56 procent ellers, at de er interesserede i at tage deres madrester med hjem, hvis restauranten tilbyder det. Det viser en måling blandt 957 danskere foretaget af Wilke for Newspaq.

Ifølge forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen er det ikke på grund af økonomien, at danskerne takker ja til madresterne. Det er derimod hensynet til fremtidens ressourcer, der spiller ind.

– Danskerne er blevet mere bevidste omkring begrænsede ressourcer. Madspild er kommet på dagsordenen, og så er det meget logisk, at hvis man er på restaurant og har betalt for et måltid mad og ikke kan spise op, så siger man ja tak til at få resterne med. Ellers bliver de bare smidt ud, og det bryder vi os ikke om, siger hun til Newspaq.

Hun spår, at konceptet med at pakke gæsters madrester ned til senere brug vil blive mere udbredt i fremtiden.

Og noget kunne tyde på det. Unilever Food Solutions, der leverer poser, som caféer og restauranter kan bruge som doggy bags, oplever en stigende efterspørgsel.

– Der er hele tiden nye restauranter og caféer, som bestiller doggy bags. Vi startede med at producere 50.000 i januar sidste år, og nu har vi afsat 30.000. Jeg går stærkt ud fra, at vi skal producere flere, når de sidste er væk, siger Stine Hansen, marketing manager i Unilever Food Solution til Newspaq.

Hun fortæller, at organisationens egne undersøgelser også viser, at danskerne er meget interesserede i at få deres madrester med hjem, men at folk synes, det er pinligt at spørge tjeneren.

Den samme fornemmelse sidder de med på Café Charlottehaven på Østerbro i København. De tilbyder kunder, der har levnet mad, at få resterne med hjem og har indtil videre bestilt 300 doggy bags hos Unilever Food Solutions.

– Jeg tror, nogle folk tænker, at vi opfatter dem som smålige, når de spørger, om vi kan pakke resterne sammen til dem. Men vi kigger ikke skævt til det, maden kan jo ikke bruges igen, når først den har været serveret. Vi pakker bare maden i poser, og så er det dét, siger Kristian Vøttrup, der er Food and Beverage manager på caféen.

Han forklarer, at Café Charlottehaven indførte konceptet med doggy bags, fordi de gerne ville gøre en indsats for at reducere madspild. Men hvis de samtidig kunne glæde nogle ved at give dem deres madrester med hjem, så var det bare en ekstra bonus.

Kristian Vøttrup tror, at når gæsterne først én gang har oplevet, at caféen tilbyder dem en doggy bag, så har de også mod til at spørge efter en næste gang.

– Det virker professionelt, at vi har poser, der er indrettet til formålet. Så har vi accepteret, at det er noget folk efterspørger, og vi har fjernet den pinlige stemning, som folk godt kan frygte opstår, når de spørger, siger han til Newspaq.

Café Charlottehaven forventer at bestille flere poser hjem, når de har opbrugt de første 300.

Newspaq