DR om overforbrug: Vi gjorde det godt


– Det var et show i verdensklasse.

Sådan lyder det fra Danmarks Radio, efter at der fra flere sider nu rejses kritik af de armbevægelser, som den licensfinansierede kanal lagde for dagen for at sende Eurovisionens semifinaler og finalen ud til tv-seerne.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt

Som led i tv-produktionen måtte håndværkere fjerne bærende søjler i B&W-Hallerne, så der kunne laves nogle helt særlige panorama-billeder ud over publikum. Søjlerne måtter efterfølgende bygges op igen.

Desuden blev der oprettet en særlig teltby, ligesom DR ifølge produktionsselskabet på et tidspunkt lavede om på hele scene-setuppet.

Ritzau har stillet Danmarks Radio en række spørgsmål, som så efterfølgende er besvaret på mail.

Spørgsmål: Tænkte DR overhovedet på, hvad det kostede at lave den produktion, man ønskede?

– DRs ansvar var produktion af TV-showet, og det er det budget, vi har forholdt os til. DR har holdt sit budget, lyder mail-svaret fra Pernille Gaardbo, der var Executive Producer for Eurovisionen 2014.

Spørgsmål: Var det virkelig så nødvendigt med de panorama-billeder, at man skulle brække salens bærende elementer op?

– Det er en nødvendig forudsætning for at lave et stort underholdningsshow, at man rent faktisk kan lave TV-billeder, hvor man kan se, hvad der foregår på scenen i sin helhed.

– Det var et krav, vi stillede til alle potentielle værtsbyer – det krav har vi stillet helt fra starten, inden vi indgik aftalen med København, skriver Pernille Gaardbo.

Spørgsmål: Kunne det hele have været gjort billigere?

– DR har skabt et TV-show i verdensklasse på et budgetniveau der var lagt efter niveauet i Malmø ved Eurovision Song Contest 2013. Det budget har vi holdt. Det er klart, at jeg er ked af det på Københavns vegne, men jeg kan ikke gå i detaljer om deres redegørelse, svarer hun.

Spørgsmål: Bærer DR ikke et medansvar for det store budgetskred?

– For DR var det vigtigt at finde en venue til Eurovision Song Contest 2014, som var kreativ, spændende og nyskabende – men også en venue, hvor vi havde forsikringer og dokumentation for, at projektet kunne lade sig gøre. Det fik vi fra København, hedder det i svaret fra DR.

/ritzau/