Stort nedbrud hos TDC


En kvart million danske TDC-kunder, der i øjeblikket opholder sig i udlandet, kan hverken ringe fra deres mobiltelefon eller skrive sms-beskeder hjem til venner og familie.

En systemfejl gør det nemlig stort set umuligt at bruge telefonen, oplyser TDC.

– Fejlen berører alle kunder på TDC’s netværk, der befinder sig uden for landets grænser bortset fra i Norge og Sverige. Årsagen er en fejl i det system, der administrerer kundernes roaming, siger TDC’s pressechef Ib Konrad Jensen.

– Fejlen opstod første gang fredag eftermiddag, men er gradvist blevet værre. I løbet af natten har vi måttet konstatere, at det er stort alle de kunder, der befinder sig i udlandet, der er påvirket, siger han.

Fejlen er opstået i det system, som registrerer, hvor kunderne befinder sig, og automatisk kobler dem på de lokale netværk i udlandet.

De kunder, der har en smartphone, kan dog fortsat bruge telefonen til at komme på nettet ved selv at logge på et lokalt trådløst netværk.

– Det er jo ikke telefonen, der er noget galt med, så har man en smartphone, kan man bruge lokalt wifi til at gå på Facebook eller skrive mails, siger Ib Konrad Jensen.

Mens teknikere har arbejdet på at finde frem til fejlen natten til lørdag, så er det endnu ikke lykkedes.

– Vi ved ikke, hvor lang tid der går, før kunderne kan bruge deres telefoner igen. Teknikerne arbejder fortsat på at finde fejlen, siger Ib Konrad Jensen.

Mistanken går i første omgang på, at problemerne skyldes en softwarefejl, der er opstået i forbindelse med et servicetjek af netværket fredag.

Systemfejlen gælder ikke bare TDC’s egne kunder, men også de udbydere, som anvender TDC’s net.

Det gælder altså både TDC’s egne mobilselskaber – blandt andet Telmore, Fullrate og YouSee – og andre udbydere, der bruger TDC’s net, som for eksempel Coop Mobil og Nettos mobilselskab Nettalk.

/ritzau/