En hidtil uset operation har taget sin begyndelse mandag morgen ved den italienske ø Giglio ud for den toscanske kyst. Her skal myndighederne forsøge at bjærge krydstogtskibet Costa Concordia, der stødte på grund for to et halvt år siden. 32 mennesker omkom ved katastrofen.
– Jeg er lidt nervøs, siger den sydafrikanske bjærgningsekspert Nick Sloane, der er ansvarlig for den tekniske del af operationen, inden han sejlede ud til vraget for at følge bjærgningen fra et kontrolrum på det katastroferamte skib.
Det er første gang, at en operation af den kaliber finder sted.
Vraget af det 290 meter lange krydstogtskib hviler på en undersøisk skrænt og en platform, efter at det i september i fjor blev bragt på højkant.
Bjærgningen har været længe undervejs, blandt andet fordi man har skullet tage hensyn til miljøet.
32 ud af de 4229 om bord druknede, da skibet kæntrede 13. januar 2012. Fartøjet sejlede for tæt på Giglio og ramte en undersøisk klippe.
Skibets kaptajn, Francesco Schettino, er den eneste, der fortsat retsforfølges, efter at fire besætningsmedlemmer og en ansat hos skibsoperatøren sidste år erklærede sig skyldige og fik domme på op til 34 måneders fængsel.
Costa Concordia skal i løbet af den næste uges tid gøres flydende, så det kan bugseres fra Giglio i Toscana til den norditalienske havneby Genova, hvortil det ventes at ankomme senere på måneden til ophugning.
Indtil videre har bjærgningen kostet rederiet Costa Crocieres en milliard euro (7,5 milliarder kroner), og dertil kommer yderligere 100 millioner euro til skrotningen.
/ritzau/AFP