Spareplan igen: SAS vil skære 300 jobs væk


SAS lancerer en ny spareplan. Samlet skal der spares yderligere 830 millioner kroner i regnskabsåret 2014/2015. Det oplyser det kriseramte luftfartsselskab i sit halvårsregnskab.

Man er ellers allerede godt i gang med at skære i omkostningerne. I forbindelse med en storstilet spareplan, der blev lanceret i november 2012, skulle der spares 1,6 milliarder kroner.

– Men den nye spareplan er et tillæg til den, der allerede kører. Til næste år regnede man med at skulle spare 250 til 330 millioner kroner – men det var altså ikke nok, siger Jacob Pedersen, SAS-analytiker i Sydbank, til Ritzau.

De nye besparelser kommer til at betyde færre fuldtidsansatte. SAS skriver i regnskabet, at 300 fuldtidsstillinger i blandt andet administration og marketing – primært i Skandinavien – skal væk.

– Der er altid noget optimering, man kan lave. Men det er klart, at de lavthængende frugter er plukket. Der er ikke flere tilbage – det er hårdt arbejde herfra, siger Jacob Pedersen.

Helt hvordan de nye besparelser skal findes i 2014/15, løfter SAS ikke meget af sløret for:

– Man siger, at man i efteråret vil lancere yderlig tiltag for at nå det nye sparemål. Men der er vi stadig holdt i mørket med, hvad det er, siger Jacob Pedersen.

SAS vil også øge effektiviteten af “​​operationer på jorden i Skandinavien og samtidig optimere grundstruktur for flybesætninger i Norge”, skriver selskabet i halvårsregnskabet. Oveni investerer man over 400 millioner kroner i en ny digital platform, hvilket muliggør øgede indtægter.

– De vil skulle arbejde mere med deres indtægter – blandt andet Eurobonus, vurderer Jacob Pedersen.

SAS skriver da også i regnskabet, at man “skal handle mere aggressivt i kampen om kunderne”.

– Vi har støvet tilbuddet til Skandinaviens hyppige rejsende af og intensiveret vores markedsføringsaktiviteter, som er begyndt at have en effekt, skriver SAS.

Og flyselskabet oplyser, at siden lanceringen af det reviderede Eurobonus-program i februar er antallet af medlemmer steget i et hidtil uset tempo.

– Yderligere 200.000 kunder har tilsluttet sig programmet, og vi har nu mere end 3,4 millioner medlemmer. Det øger vores muligheder for at binde kunderne i mere fordelagtige partnerskaber, der tilfører værdi for vores kunder og skabe nye indtægtskilder, står der i regnskabet.

/ritzau/