Øvelsen var den første, som er afholdt på den nye Lillebæltsbro, og det var en dramatisk scenarie, som mødte redningsfolkene.
En bus var væltet om på siden efter et sammenstød med en lastbil. Der lød skrig og banken inde fra bussen.
Flere optagelser fra øvelsen
Det er Sydøstjyllands Politi, beredskabsmyndighederne i form af TrekantBrand og Region Syddanmark samt Vejdirektoratet, der lavede øvelsen for at teste beredskabet på et større uheldsscenarie på broen, der er en af Danmarks mest centrale færdselsårer.
– Vi har sammen med politi, redningsberedskab og regionen udarbejdet en samlet beredskabsplan, og der skal vi afholde en øvelse for netop at afprøve, om planen har den virkning, vi har forventet, sagde chefkonsulent Niels Christian Skov Nielsen fra Vejdirektoratet dagen før øvelsen til Ritzau.
Flere optagelser fra øvelsen
– Disse øvelser har stor betydning for at sikre, at vores beredskab er skarpt og effektivt, når det virkelig gælder. Derfor bliver vi nødt til at afvikle dem lejlighedsmæssigt. Især giver det god træning at afvikle øvelser ude på en bro som Den Nye Lillebæltsbro, fordi netop det faktum, at øvelsen foregår ude på broen, stiller beredskabet, politifolkene og de øvrige deltagere over for særlige udfordringer, som de skal løse,oplyser politiinspektør Morten Anker Jensen fra Sydøstjyllands Politi, på hjemmesiden.
Evaluering
På baggrund af erfaringerne fra øvelsen på Lillebæltsbroen skal myndighederne tage stilling til, om der skal afholdes lignende øvelser på nogle af landets øvrige broer.
– Når øvelsen er slut, skal vi evaluere og sammen med politi og beredskab drøfte, om der skal laves tilsvarende beredskabsplan for eksempelvis broen over Vejle Fjord og Farøbroerne, siger Niels Christian Skov Nielsen.
Lillebæltsbroen er en af landets centrale færdselsårer. Den passeres hvert døgn af i gennemsnit 68.400 køretøjer.
/ritzau/