Provo-kunstner skider på skæv kunststøtte

Provo-kunstneren Uwe Max Jensen skider på den skæve kunststøtte i Statens Kunstfond. Uwe går ind i receptionen og laver en lort på gulvet.

Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

Protest-aktionen skaber selvfølgelig en reaktion fra en receptionist som råber efter Uwe om hvad han gør. Uwe svarer, at han laver en lort.

– Jeg føler at kunstfonden har skidt på mig i 20 år. Så nu vil jeg gå i dialog med dem og besørge inde på gulvet, siger Uwe Max Jensen til Local Eyes.

Efter Uwe havde lagt en lort på gulvet indledte han sig i en diskussion med en vred kvindelig receptionist og to vagter. Da vagterne tilkaldte politiet valgte Uwe at forlade stedet.

Uwe har tidligere protesteret imod den skæve kunststøtte i Statens Kunstfond. Den 1. juni forærede han københavnerne en ny vandkunst. Han gik op i Rundetårn og pissede ned på den befærdede Købmagergade.

Uwe skrev følgende i en pressemeddelelse inden protestaktionen i Statens Kunstfond:

STATENS KUNSTFOND har det som et af sine formål at støtte dansk kunst. Men dykker man ned i tallene, fremgår det, at det i langt overvejende grad er billedkunstnere fra København, der modtager den væsentlige støtte fra Statens Kunstfond i form af de attraktive treårige arbejdsstipendier, der sikrer kunstneren arbejdsro i en treårig periode.

Skævvridningen viser sig at være så markant, at Statens Kunstfond burde foretage et navneskifte til det mere dækkende Københavns Kunstfond. Hvis du er billedkunstner og satser på at få offentlig støtte i form af det treårige arbejdsstipendium fra Statens Kunstfond, skal du bosætte dig i København. Billedkunstnere, der ikke bor i hovedstaden, har nemlig meget ringe muligheder for at få et treårigt arbejdsstipendium fra Statens Kunstfond. Det fremgår af oplysninger fra Statens Kunstfond, som jeg har fået aktindsigt i.

Statens Kunstfond har netop uddelt sine treårige arbejdsstipendier inden for en lang række områder. Inden for billedkunstområdet har Statens Kunstfond uddelt 12 treårige arbejdsstipendier. 10 stipendier, svarende til 83 procent af de uddelte stipendier, er gået til kunstnere bosat i København (forstået som postnumrene fra 1058 (Havnegade) til og med 2900 (Hellerup)). Et enkelt arbejdsstipendium (svarende til 8,3 procent af stipendierne) er tilfaldet kunstneren Sergej Jensen, der bor i Berlin. Og et enkelt stipendium er gået til den danske provins i skikkelse af kunstneren Birgitte Ejdrup Kristensen fra Aarhus.

Birgitte Ejdrup Kristensen sidder – naturligvis, fristes man til at skrive – i repræsentantskabet for Statens Kunstfond og kender dermed det system, der har valgt at berige hende som den eneste kunstner fra provinsen, indefra.

DER ER TRE statsanerkendte kunstakademier i Danmark: Det Kongelige Danske Kunstakademi på Kongens Nytorv i København, Det Jyske Kunstakademi i Aarhus og Det Fynske Kunstakademi på Brandts Klædefabrik i Odense. Man må spørge sig selv hvorfor? Det giver nemlig ingen mening at operere med tre statsanerkendte kunstakademier, når den livsvigtige økonomiske støtte i form af det treårige arbejdsstipendium så godt som udelukkende koncentreres om kunstnere fra København. Jeg har ikke selv søgt støtte fra Statens Kunstfond i år, skriver provo-kunstneren Uwe Max Jensen i en pressemeddelelse.