For få dage siden lagde popstjernen Medina et billede af et nyt halssmykke med vinger i similisten på sin instagramprofil.
Profilen har 265.000 følgere, og Medina taggede billedet som sit nye yndlings-item. Derefter gik hendes fans i gang med at diskutere smykket, og producenten, som Medina også havde tagget, svarede hjælpsomt på spørgsmål, skriver Politiken lørdag.
Kendisser boltrer sig i sponsorater og gratis gaver fra tøjmærker og firmaer, der ved at få en populær blogger eller en kendt stjerne til at omtale deres produkt via de sociale medier får massevis af næsten gratis eksponering af deres varer.
– Der er en anden øjenhøjde til stede, end hvis vi køber en annonce hos for eksempel Eurowoman. Og det har ofte en større værdi for kunderne, fordi man følger folks livsstil, siger Cecilia Boll, social media manager hos mediebureauet MEC, til Politiken lørdag.
Medie- og pr-bureauer sender varerne ud til måske 50 fremtrædende modebloggere eller kvinder med god stil og mange følgere, hvorefter modtageren kvitterer med et billede og et hashtag som for eksempel #takforgaven.
Andre gange er der indgået deciderede partnerskaber, hvor en blogger eller kendis modtager penge for at omtale produkter eller et firma over for deres følgere.
Politiken lørdag har foruden bunker af dyrt tøj og smykker kendskab til rejser til 100.000 kroner, babyudstyr til 20.000 kroner, personlig træning til tusindvis af kroner og så videre – mod omtale på de sociale medier. Men det er ikke lovligt.
– Når man ser et reklamebudskab, skal man vide, at det er reklame. Og er der indgået aftale om eksponering af et produkt, skal det fremgå, siger jurist hos Forbrugerombudsmanden Danielle Berggreen til Politiken lørdag.
/ritzau/
Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq