Arkivfoto
Mens DSB stadig kæmper med IC4-togene, kan forsvaret ikke få helikoptere for flere milliarder i luften, der er nemlig fare for at de dratter ned under flyvningen.
Det fremgår af et notat, som forsvarsminister Nicolai Wammen (S) før påske præsenterede for Folketinget ifølge metroxpress.
I notatet står der, at de seks EH-101-helikoptere var taget ud af drift på grund af motorer, der “‘medfører tilsyneladende risiko for, at motorerne går i stå under flyvningen”.
Helikopterne har voldt problemer for forsvaret, siden de blev leveret i 2009. Nu kræver Venstres forsvarsordfører Troels Lund Poulsen svar fra ministeren i et samråd:
– Helikopterne har udviklet sig til forsvarets svar på en IC4-skandale. Det er meget alvorligt. Vi må have forsvarsministeren til at sikre, at det ikke går ud over beredskabet, hvor de flyver alvorligt syge til sygehuse, siger Troels Lund Poulsen til metroxpress.
Forsvarsminister Nicolai Wammen garanterer patientflyvningerne og kystredningen i en e-mail til avisen:
– Det er selvfølgelig beklageligt, at der er tekniske problemer med motorerne, men det er vigtigt at understrege, at forsvaret har oplyst, at situationen ikke har indflydelse på redningsberedskabet, som opretholdes fuldt ud, skriver Wammen.
Til gengæld kan der komme problemer med at få sendt to til tre af helikopterne til Afghanistan som planlagt, forklarer chef for Forsvarets Materieltjeneste, generalløjtnant Per Pugholm.
– Men leverandøren har 130 mand på opgaven, der arbejder, så blodet sprøjter, for at løse motorproblemerne, siger han.
Den 14. april oplyste Per Pugholm til Jyllands-Posten, at producenten har lovet en afklaring af problemernes omfang og løsningsmulighederne inden for 14 dage.
/ritzau/
Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq