Arkivfoto
I en tid med faldende kirkegængere og medlemstal står flere kirker til salg. Det helt store spørgsmål er, hvad de hellige bygninger skal bruges til bagefter.
En undersøgelse, Voxmeter har lavet for Ritzau, viser, at et flertal af danskerne synes, at det er i orden at bruge lukkede kirker til erhvervsvirksomheder, boligformål og som restaurant.
– Det er et udtryk for, at befolkningen langsomt vænner sig mere og mere til, at kirker faktisk kan bruges til lidt af hvert eller hvad som helst efterhånden, siger Hans Raun Iversen, lektor i praktisk teologi og leder af Center for Kirkeforskning.
Selvom undersøgelsen viser en anden tendens, mener Henrik Bundgaard Nielsen, generalsekretær i Kirkefondet, at der stadig på lokalt plan kan være brug for en modningsproces, inden danskerne er klar til at se deres lukkede kirker blive brugt til et andet formål.
– Det er nemmere at forholde sig til, at en tilfældig lukket kirke bliver solgt til bolig, restaurant eller erhverv, siger han og fortsætter:
– Men der kan være nogle andre følelser, når det er den kirke, hvor man har fået døbt sine børn og måske fået begravet sine slægtninge, der skal lukkes og bruges til andre ting.
I undersøgelsen fra Voxmeter var der imidlertid én ting, som flertallet af danskerne ikke mente kunne gå an i en forhenværende kirke – et supermarked.
– Det er svært at undgå at have det indtryk, at så snart det hedder supermarked, er vi ovre i den grove kommercialisme. Det eneste kristendommen ikke rigtig kan påstås at gå ind for, det er profit, siger Hans Raun Iversen.
Kirkefondet har da også nogle klare prioriteter, når det drejer sig om de formål de tre lukkede kirker, den har sat til salg, skal sælges til.
Helst vil den sælge kirkerne til et socialt, kirkeligt eller diakonalt formål. Men også kulturelle eller offentlige formål går an. Men Henrik Bundgaard Nielsen vil ikke udelukke, at en kirke kan blive solgt til et kommercielt formål.
/ritzau/
Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq