Hvor omfattende skaderne er, og hvad reparationerne vil løbe op i, vil Foreningen af Lystbådehavne (Flid) søge at få et overblik over.
Det siger direktør i Flid, Jesper Højenvang.
– Vi vil mandag starte arbejdet med, at samle informationer ind, der kan skabe et overblik over ødelæggelserne, og hvad det løber op i. Det kan tage nogen tid inden havnene har fuldt overblik over omkostningerne, siger Jesper Højenvang til Ritzau.
Direktøren er ikke i tvivl om, at skaderne løber op i millioner af kroner. Det viser de første skøn fra havnefogederne i berørte havne.
Like localeyes.dk på FacebookMen selv om Stormrådet på tirsdag udpeger de områder, der kan betegnes som stormflodsramt, kan lystbådehavne i disse områder ikke få erstatning fra den fælles stormflodspulje.
– Ved en lovændring for et år siden blev broer, bolværk og moleanlæg i havnene taget ud af ordningen og kan ikke få erstatning. I værste fald kan det betyde døden for nogle havne, siger Jesper Højenvang.
Direktøren peger på, at nogle havne er privatejede, og de kan ikke låne penge til broer, bolværk og moler i banker eller realkreditinstitutter, og de privatejede eller laugsejede kan heller ikke få lån med kommunegaranti.
Lystbådehavne i Øresundsområdet er meget hårdt ramt. I Rungsted Havn regner havnemester Henrik Kristensen med, at det vil koste mindst to millioner kroner at reparere skader efter stormfloden.
I Gilleleje Lystbådehaven har havnefoged Poul Erik Clausen set på skaderne.
– Det er svært at sige præcist, men det vil mindst koste tre millioner kroner at få udbedret skaderne. Ud over de ødelagte bådebroer, har vandet også slået to huller i molen, siger Poul Erik Clausen.
Gilleleje Lystbådehavn er meget besøgt og har stor betydning for turismen.
– Det er fuldstændig umuligt at sige, hvornår vi kan få havnen genopbygget. Først skal pengene skaffes til at udbrede de omfattende skader, siger Poul Erik Clausen.
/ritzau/
Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq