PRM / Visma e-conomic offentliggør ny CSR-rapport: Vi ønsker at være forbilledet for SMV’erne og vores ansatte

    Pressemeddelelse fra Visma e-conomic

    Nu er danskstartede Visma e-conomic, der har over 180.000 erhvervskunder indenfor SMV-segmentet, på banen med sin anden rapport. Visma e-conomic er endnu ikke underlagt krav om rapportering, udover de krav, som fastlægges af årsregnskabsloven, men virksomheden har alligevel valgt at bruge ressourcer på CSR-indsatser:

    “Vi ønsker at være forbilledet for SMV’erne – vores kunder. Vi har fået en størrelse der gør, at vi har mulighed for at gøre en forskel og tage ansvar – også overfor vores medarbejdere, hvilket vi ønsker at synliggøre for dem. Arbejdet med rapporten hjælper os med at identificere og forbedre vores bæredygtighedspræstationer, og gør os endnu skarpere i processen så vi kan levere et endnu bedre produkt, når vi fra 2025 bliver pålagt at afrapportere vores ESG-initiativer af EU,” fortæller administrerende direktør for Visma e-conomic Lars Engbork.

    Nye krav rammer SMV’erne indirekte
    Som lovgivningen ser ud nu, rammes SMV’erne ikke direkte af CSRD-direktivet, men ifølge Lars Engbork skal SMV’erne forberede sig på langt mere kontrol, især hvis de er en del af en værdikæde:

    “Allerede fra 2025 skal virksomheder med interesse for offentligheden og over 500 medarbejdere aflægge bæredygtighedsrapportering. De skal med andre ord kunne redegøre for deres værdikæde. Så hvis man er leverandør til en virksomhed i denne klasse, skal man forberede sig på øget kontrol, også selvom man måske bare leverer et lille tandhjul til det store maskineri,” fortæller Lars Engbork.

    Lars Engbork og resten af Visma e-conomic håber på, at det øgede fokus på CSR kan være med til at afhjælpe en uoverskuelig bølge af opgaver for SMV’erne:

    “Mange SMV’er ved desværre ikke hvad, der venter dem. Om lidt kommer CSRD-lovgivningen til at have en indirekte påvirkning af vores kunder. Det er vigtigt for os, at vi fungerer som det gode eksempel for vores 180.000 erhvervskunder i Danmark, så de måske lader sig inspirere til at gå i vores fodspor,” fortæller Lars Engbork.

    Smitter positivt af på medarbejderne
    Selvom det kun er Visma e-conomics anden CSR-rapport, mærker Lars Engbork tydeligt, at det strategiske arbejde med CSR smitter positivt af på virksomheden, da det forankres i medarbejderne:

    “Siden vi udkom med vores første rapport for et år siden, har jeg oplevet flere tiltag fra medarbejderne, som bidrager positivt til både vores bæredygtighedsprofil og dermed vores virksomhed og i sidste ende kunderne, og det bekræfter mig i, at vi har gang i noget godt,” afslutter Lars Engbork.

    Hvad er en CSR rapport?
    En CSR-rapport (Corporate Social Responsibility) er en rapport, som en virksomhed udarbejder for at dokumentere og kommunikere deres sociale ansvar og bæredygtighedsindsats. Rapporten indeholder typisk information om virksomhedens præstationer og resultater inden for områder som miljø, samfund, medarbejderforhold og økonomi.

    Formålet med en CSR-rapport er at give interessenter som kunder, investorer, NGO’er og offentlige myndigheder en forståelse for virksomhedens bæredygtighedsindsats og forpligtelser i forhold til samfundet og miljøet. Rapporten kan også fungere som et redskab til at identificere områder, hvor virksomheden kan forbedre sin bæredygtighedsindsats.

    Kontakt:

    PR Manager Frederik Sorang Kjær tlf.: +45 31 34 23 10 email: frederik.kjar2@visma.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/visma-e-conomic-offentliggor-ny-csr-rapport-vi-onsker-at-vaere-forbilledet-for-smverne-og-vores-ansatte?releaseId=13676072

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **