PRM / Indendørs GPS guider medarbejdere på lageret hos dansk underleverandør til vindmølleindustrien 

    Pressemeddelelse fra Alexandra Instituttet

    Den form for en digital varehusassistent er blevet testet hos HydraSpecma, der har omkring 1500 ansatte globalt. Fra hovedlageret i Skjern leverer virksomheden rør, adaptere, fittings og andre dele til hydrauliske systemer til bl.a. vindmølleindustrien og landbrugssektoren.

    Løsningen er stadig en prototype, der er lavet relativt simpelt ved at klistre udprintede tags på fabriksgulvet og så bruge en iPad til vejvisning. Når man kommer hen til en hylde på lageret, så ‘ved’ tabletten, hvor den er henne, og giver besked, når man skal plukke en komponent. På den måde bliver man guidet rundt ved hjælp af en indendørs GPS.

    Det kan være med til at reducere fejl og hjælpe nye medarbejdere med at plukke de rigtige komponenter på lageret, forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect i DxS Lab i Alexandra Instituttet. Han har hjulpet HydraSpecma med at udvikle løsningen i regi af MADE, der er en national klynge for innovativ produktion.

    “Det er et godt eksempel på, hvordan AR-teknologien kan skabe værdi i virksomhederne. Hvis man bruger papir, som mange virksomheder stadig gør, når de skal plukke komponenter på lageret, og hvor det står linje efter linje, kan man nemt komme til at overse noget. Vores prototype fjerner noget af kompleksiteten ved hjælp af en digital ordreliste og vejvisning. Det gør det nemmere at udføre de her opgaver,” forklarer han.

    Hos mange virksomheder foregår den slags indsamling i dag typisk manuelt, ved at en medarbejder udskriver ordrerne og sætter dem på en plade, hvorefter vedkommende bruger en lineal til at køre ned over linjerne med. AR-løsningen kan være en stor hjælp, når virksomheden får nye medarbejdere eller vikarer ind, som på den måde kan få guidance på lageret.

    De første erfaringer med brug af assistenten har været super positive ifølge Daniel S. Andreasen, der er Head of Group Strategy & CSR hos HydraSpecma., De kan godt se ideen i prototypen, men det er også et forskningsprojekt, hvor der vil være en vis investering i at få det ud og køre.

    “Vi har kunnet vise, at der er et potentiale i teknologien. Vi kan se, at det giver et mere smidigt flow på lageret, som sikrer, at vi ikke bruger så lang tid, som vi ville uden. Nu er vi jo stadig i afprøvningsfasen, men der er ingen tvivl om, at på et eller andet tidspunkt kommer det her ‘pick by voice’ og ‘pick by vision’ til at dominere. Når løsningerne er der, så vil vi godt være klar,” siger han og uddyber:

    “Vi har et ret stort lager både her i Danmark og i Norden, og det her med at finde de rette lokationer vil være en ret stor hjælp. I stedet for at vi i dag skal navigere via skilte, så har vi en formodning om, at en GPS nedlagt i en plukkevogn vil kunne accelerere vores plukkeproces yderligere. Det vil i den sidste ende gavne vores kunder, at de får deres produkt hurtigere, hvilket vil gøre os mere konkurrencedygtige,” forklarer han.

    HydraSpecma har moderniseret deres lager og de interne arbejdsprocesser, og for dem handler det om at udfordre de nye teknologier. For som producerende og lagerførende i et land som Danmark skal man arbejde med de bedste løsninger inden for ny teknologi for at være konkurrencedygtig.

    “Vi skal hele tiden udfordre de her nye teknologier. Vi elektrificerer rigtig mange af vores kunders produkter. Det der tidligere var ren hydraulik, parrer vi med elektriske komponenter i stedet. Hele den rejse, som vi er på, kræver et teknologisk mindset. Det skal vi både gøre i forhold til vores kunder og i forhold til interne processer,” forklarer han.

    Han ser det som en klar fordel at have en teknisk partner med, som er specialiseret inden for området, når man skal udvikle denne form for løsninger.

    “Vi er jo ikke eksperter i ny teknologi uden for vores fagområde. Vi er eksperter i hydrauliske løsninger og ‘Power & Motion’. Så det er klart, at det at have en partner med, som har forsker-brillerne på, det giver os en helt ny vinkel til, hvordan vi skal gribe det an. Det giver ro i sindet, at vi ved, at vi har med folk at gøre, der er specialister inden for de her teknologier, og som kan foreslå de rette løsninger. Det er jo der, at sammenspillet bliver bragt ind, fordi vi kan forklare vores forretningsmæssige behov og dermed få det bedste fra begge verdener.”

    Fakta:

    HydraSpecma laver hydrauliske og elektriske systemer og henvender sig til alle former for kunder, som bruger systemer, der skaber kraft og bevægelse. Det gælder en lang række segmenter som f.eks. entreprenørmaskiner eller landbrugsmaskiner og andre former for material handling. De er også repræsenteret inden for sol, vind, renewables og marineindustrien. De har samtidig et grossist-ben, hvor de sælger til eftermarkedet helt ned til komponentdelen. De er ejet af Schouw og Co og har omkring 1500 ansatte i 10 lande på verdensplan.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/indendors-gps-guider-medarbejdere-pa-lageret-hos-dansk-underleverandor-til-vindmolleindustrien-?releaseId=13673329

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **