PRM / DI Digital på kvindernes kampdag: Hver fjerde it-konsulent er kvinde – det er ikke godt nok

    Pressemeddelelse fra DI Digital

    – Når teknologi fylder så meget i vores hverdag, så er det et demokratisk problem, at udviklingen af f.eks. nye digitale løsninger er en lukket fest for mænd. Samtidig har erhvervslivet i lang tid oplevet desperat mangel på it-arbejdskraft.

    – Derfor skal vi som erhvervsliv selv tage et større ansvar for at gøre det attraktivt for kvinder at vælge en it-arbejdsplads i det private erhvervsliv, siger branchedirektør Rikke Hougaard Zeberg, DI Digital.

    Virksomhederne skal oppe sig

    Kvinder er også stærkt i undertal på de videregående it-uddannelser. Seneste optagelsestal viser, at blot en ud af fem optagede på datalogi på Københavns Universitet er kvinde og på IT-Universitetets uddannelse i softwareudvikling er kun hver fjerde af de optagne kvinde.

    I DI Digitals kampagne for flere kvinder i it kommer kvindelige rollemodeller med en række gode råd til virksomhederne om hvad de kan de gøre for at tiltrække flere kvinder.

    – Virksomhederne skal oppe sig hvis de vil tiltrække flere kvinder. Men både erhvervslivet og uddannelserne skal være meget bedre til at vise, at tech-branchen også er relevant og ikke mindst attraktiv for kvinder, siger Rikke Hougaard Zeberg.

    It er med til at løse klimakrise

    – Virksomheder og uddannelsesinstitutionerne skal tage ansvar for at skabe et mere inkluderende miljø og være bedre til at vise anvendelsesmulighederne ved it i stedet for et snævert fokus på teknologi og proces – f.eks. vise at it er med til at løse klimakrisen og andre akutte problemer i samfundet. Erfaring viser, at den tilgang til teknologi er særligt motiverende for kvinder, siger Rikke Hougaard Zeberg.

    Mere end 8 ud af 10 it-virksomheder oplever ifølge en undersøgelse fa DI Digital og Rambøll store udfordringer med at rekruttere it-specialister, ligesom it-specialister også i stigende omfang efterspørges hos alle andre virksomheder. Rekrutteringsproblemerne forstærkes af, at der er så få kvinder, der tilvælger tech.

    Dell sætter mål

    – Virksomhederne kan og skal gøre mere for at tiltrække flere kvinder til arbejdet med it. Tag f.eks. en virksomhed som it-virksomheden Dell Technologies, som har indført konkrete mål for diversitet både blandt medarbejderne og i ledelsen. Det er i mine øjne en godkendt indsats, siger Rikke Hougaard Zeberg.

    En anden mulig løsning af problemet er ifølge DI at sætte teknologiforståelse på skemaet i folkeskolen.

    – Pigernes interesse for tech skal vækkes og fastholdes allerede i grundskolen. Derfor bør der indføres obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen – både som fag og som faglighed i andre fag, hvilket på den lange bane vil kunne gøre en forskel for kønsbalancen i tech, siger Rikke Hougaard Zeberg.

    Kontakt:

    Yderligere oplysninger fås hos pressemedarbejder Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/di-digital-pa-kvindernes-kampdag-hver-fjerde-it-konsulent-er-kvinde-det-er-ikke-godt-nok?releaseId=13672915

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **