PRM / Kystdirektoratets nye opmålingsskib blev døbt

    Pressemeddelelse fra Kystdirektoratet

    Navnet refererer direkte til opmålingsskibets formål, nemlig opmåling til havs langs de danske kyster.
    Områdechef Niels Kristian Kvistgaard, der har stået i spidsen for bygningen af det nye opmålingsskib, siger om nyerhvervelsen:

    “Vi er meget glade for, at vi endelig kan sætte vores nye skib i drift. Det skal afløse vores tidligere opmålingsskib, som efterhånden har 34 år på bagen og allerede i nogen tid har været klar til velfortjent pensionering”.

    Opmålingsskibet blev bestilt hos Tuco Værft i Faaborg allerede i maj 2021, men COVID-19 pandeminen og den verdensomspændende mangel på micro-chips forsinkede hele processen, så det først er nu, at skibet kan stævne ud fra kajen i Lemvig.

    Specialbygget til opmålingsopgiver

    Skibet er specialbygget til opmålingsopgaver – også under de barske vejrforhold på den jyske vestkyst.
    Da opmålingerne kræver sejlads tæt på kysten, er den maksimale dybgang for det næsten 15 m lange skib kun knapt en meter. Skroget er opbygget i kulfiber og superlet. Det er forsynet med finner, som kan beskytter skruerne på lavt vand, hvor der er risiko for at gå på grund.

    Godkendt til sejlads i miljøzoner

    Motorkraft er afgørende, når skibet uundgåeligt går på grund som led i opmålingsarbejdet, og derefter skal kunne komme flot ved egen kraft.

    Opmålingsskibet er udstyret med to Scania DI 13 motorer på hver 500 hk og de kan levere en servicefart på 21 knob. Selv om det nye skib er hurtigere end sin forgænger, er det mere miljøvenligt. Det er forsynet med et moderne udstødningssystem, der opfylder de nyeste Tier-3 krav og reducerer udledning af NOx (kvælstofoxid).
    Det betyder i praksis blandt andet, at der er installeret et system til emissionskontrol (en SCR-unit) i udstødningssystemet og skaffet plads til en tank med indsprøjtnings-system til Add Blue.

    Skarp og præcise opmålingsbilleder

    Det nye opmålingsskib har den nyeste, opdaterede model af det såkaldte multibeam-ekkolod, som kan foretage opmålinger på havbunden ned til godt 200 meters dybde med millimeters nøjagtighed.
    Med multibeam-ekkoloddet kan der opmåles sammenhængende dybdeprofiler på tværs af sejlretningen og på den måde kan der opmåles ret store sektioner af havbunden på én gang. Multibeam-ekkoloddet på opmålingsskibet kan måle op til 3 mio. individuelle punkter på havbunden pr. minut og billederne af havbunden er i høj opløsning og har god skarphed.

    Kontakt
    Pressemedarbejder, Christian Lietzen, chlie@nst.dk, 24953649

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kystdirektoratets-nye-opmalingsskib-blev-dobt?releaseId=13656642

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **