PRM / Forbrugerne skærer ned på luksusprodukter

    Pressemeddelelse fra PwC

    Forbrugerne er påvirket af inflationen, men tilpasser sine forbrugsmønstre derefter, og det går ud over luksusprodukter, udespisning, kunst, kultur og sport samt mode. Knap 4 ud af 10 planlægger at reducere deres forbrug af luksusprodukter, en tredjedel vil spise mindre ude, og 30 % vil minimere forbruget inden for kunst, kultur og sport. 25 % vil bruge mindre på produkter indenfor mode.

    “Flere og flere forbrugere forventer at reducere deres forbrug af produkter, som ikke er strengt nødvendige på grund af inflation, men til gengæld er forbrugerne indstillet på at øge deres forbrug af dagligvarer, ligesom flere kommer til at spise hjemme fremfor at gå ud at spise. Derudover viser analysen, at virksomhedernes forsyningsproblemer med lange leveringstider og utilgængelige produkter i højere grad får forbrugerne til at tilvælge lokale produkter,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.

    Otte ud af ti forbrugere giver udtryk for, at de er villige til at betale en højere pris, hvis produktet er produceret enten lokalt eller indenlandsk, og 60 % af forbrugerne køber lokalt for at støtte deres lokale økonomi, mens en tredjedel gør det for at mindske deres CO2-aftryk.

    Stigende priser er det største problem
    PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at stigende priser på dagligvarer er det, som har størst negativ indflydelse på shoppingoplevelsen for forbrugerne, både fysisk (65 %) og online (56 %), mens utilgængelige eller manglende produkter indtager andenpladsen med henholdsvis 43 % for online-shoppere og 37 % for fysisk shopping.

    “Som følge af COVID-19-pandemien har forbrugerne ændret købsvaner og forbrugeradfærd. Analysen peger på, at forbrugerne vil bibeholde de nye vaner og shoppe mere online, lave oftere mad selv og blive ved med at dyrke fritidssaktiviteter derhjemme. Omvendt vil knap hver fjerde benytte sig mindre af de fysiske butikker,” siger Henrik Trangeled Kristensen.

    Analysen viser derudover, at virksomheders arbejde med ESG er med til at påvirke, hvorvidt forbrugeren har tillid til brandet, vil anbefale det til andre, og om forbrugeren vælger at købe produktet eller ej. 40 % angiver, at virksomhedernes fokus på sociale forhold er med til at påvirke, hvorvidt forbrugeren ender med at købe produktet eller ej, mens hver anden finder det vigtigt i forhold til at have tillid til brandet og i forhold til at anbefale det til andre.

    “Analysen understreger, hvor vigtigt det er for virksomhederne at arbejde med ESG og vise omverdenen, hvad man gør på de forskellige områder. Forbrugerne har det med i deres beslutninger, både når de skal købe et produkt, men også om de vil anbefale virksomheden og dens produkter til andre,” afslutter Henrik Trangeled Kristensen.

    Om undersøgelsen
    PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey juni 2022 bygger på svar fra 9.069 forbrugere fordelt på 25 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/forbrugerne-skaerer-ned-pa-luksusprodukter?releaseId=13655063

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **