PRM / Ny klimavenlig emballage til måltidskassernes ferske dagligvarer

    Pressemeddelelse fra DS Smith

    Danmarks største emballagevirksomhed DS Smith har udviklet en ny, klimavenlig emballageløsning til måltidskasserne- og onlinesupermarkedernes ferske dagligvarer. Den nye emballageløsning, Drypack, er 98 % genanvendelig og udleder 63 % mindre CO2e sammenlignet med den klassiske flamingokasse. Drypack er udviklet i et stærkt papmateriale, der kan modstå et fugtigt pakkemiljø, er 100 % vandtæt og er designet til at holde produkter kølige.

    “Måltidskasser og leveringer af dagligvarer har taget danskerne med storm, og samtidig er de danske forbrugere blevet mere bevidste om bæredygtig emballage. Det betyder, at de velkendte flamingokasser, der benyttes til ferske og frostvarer, bør nytænkes, så de passer til forbrugernes krav. Det har vi gjort med vores nye emballageløsning, der består af 48 % genbrugspap og som let kan foldes sammen og affaldssorteres og sendes til genbrug. Faktisk kan 98 % af materialet genanvendes”, fortæller Dan Johannessen, administrerende direktør hos DS Smith Danmark.

    Andelen af danske forbrugere, der handler dagligvarer og måltidskasser online, er steget med 75 % på fem år. Det viser en E-handelsanalyse fra 2021 foretaget af Dansk Erhverv. Den enorme vækst i hjemmeleveringer betyder, at der produceres langt mere affald fra emballage. Derfor har DS Smith udviklet emballageløsningen i pap, der udleder 63 % mindre CO2e sammenlignet med en flamingokasse, den er 98 % genanvendelig og produceret af 48 % genanvendt materiale.

    Fra fiskeindustrien til medicinalbranchen

    Drypack blev oprindeligt produceret til fiskeindustrien, hvor den vandt en Worldstar emballagepris. Løsningen er nu optimeret, så den også kan anvendes i andre sammenhænge, bl.a. medicinalbranchen hvor det er nødvendigt at holde medicinen kold under transporten. Den flade emballageløsning optager 81 % mindre plads på lageret sammenlignet med flamingokassen, og optimerer samtidig arbejdsgangen på hospitalet. Drypack kan produceres i flere størrelser, så emballageløsningen tilpasses indholdet af kassen.

    Kontakt:

    Marianne Keinicke Hansen
    Marketing and Communications Manager, DS Smith Danmark
    Marianne.keinicke.hansen@dssmith.com
    M: +45 72 14 98 98

    DS Smiths danske PR-bureau Mindshare
    Andreas Skafte Hedensten, Communications Partner, PR & Communications
    andreas.hedensten@mindshareworld.com
    M: +45 28 92 64 94

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-klimavenlig-emballage-til-maltidskassernes-ferske-dagligvarer?releaseId=13654468

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **