PRM / Nye tal afslører: Så mange danskere har stået med det ultimative ferie-problem

    Pressemeddelelse fra Gjensidige Forsikring

    Badetøj, solbrilller… og pas.

    Selvom de tre ting er blandt de første, der bliver pakket i kufferten når sommerferien står for døren, så glemmer tusindvis af danskere at åbne passet og kigge på datoen, inden det ryger i kufferten.

    Og i værste tilfælde kan det føre til, at den længe ventede drømmerejse slutter ved skranken i lufthavnen.

    I en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Gouda Rejseforsikring og Gjensidige, svarer fem procent af de adspurgte danskere, at de indenfor de seneste fem år har oplevet at finde ud af, at deres pas var udløbet kort inden afrejse.

    Og det kan blive en voldsomt dyr og frustrerende oplevelse, hvis man ikke har sørget for at sikre sig udløbsdatoen i passet i god tid inden rejsen, lyder advarslen fra Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda.

    “Det tager i udgangspunkt 11-15 dage fra man har været i Borgerservice, til man har sit nye pas, og hvis afrejsen er tidligere end det, kan man blive nødt til at få udstedt et nødpas. Dog kan der være endnu længere ventetid, ligesom man også kan undersøge muligheden for at få udstedt pas i en anden kommune. Et nødpas koster det samme, som det normale pas, men det gælder kun til den forestående rejse, og dermed bliver det en dyr forglemmelse,” siger Louise Hertzum Andersen, der understreger, at det også kan gå helt galt, hvis det først bliver opdaget ved gaten, når man skal stige ombord på flyet.

    “I det tilfælde vil den forestående flyrejse være tabt, og så skal man enten få lavet et nødpas og købe billet til en ny flyafgang eller simpelthen opgive at komme afsted. Og så er pengene for rejsen tabt,” siger Louise Hertzum Andersen.

    Men det er ikke kun pas, der allerede er udløbet, der kan blive et problem. I en del lande – heriblandt den populære rejsedestination Tyrkiet – er der krav om at passet skal være gyldigt i mindst fem måneder fra man rejser ind.

    Og i undersøgelsen fra Kantar Gallup svarer syv procent af de adspurgte, at de har oplevet at deres pas udløb under seks måneder før rejsen.

    Og ifølge Louise Hertzum Andersen, kan det blive en endnu større hovedpine end at møde op i lufthavnen med et udløbet pas.

    “I det tilfælde vil det formentlig ikke altid blive opdaget af luftfartsselskabet ved afrejse fra Danmark, og så risikerer man at blive afvist i Tyrkiet ved indrejse. Og så bliver man sat på det første ledige fly retur. Og de samme regler gælder også ved en række andre populære feriedestinationer som eksempelvis Egypten, Thailand, Kenya og Mexico. Så jeg kan kun understrege vigtigheden af at tjekke sit pas inden afrejse,” siger hun.

    Om undersøgelsen

    Undersøgelsen er foretaget af Kantar Gallup for Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring i maj og juni 2022 blandt 1528 repræsentativt udvalgte danskere.

    Har du inden for de seneste fem år oplevet, at dit pas var udløbet eller var mindre end seks måneder fra udløb før en ferie?

    Ja, mit pas var udløbet inden afgang

    5.2%

    Ja, mit pas udløb inden hjemrejse fra ferie

    0.6%

    Ja, mit pas udløb mindre end seks måneder efter afgang/hjemrejse

    6.6%

    Nej

    83.8%

    Ved ikke

    3.8%

    Kontakt:

    Andreas Mortensen tlf.: 27 52 46 44 email: am@gjensidige.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nye-tal-afslorer-sa-mange-danskere-har-staet-med-det-ultimative-ferie-problem?releaseId=13654700

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **