PRM / 4 ud af 10 danske unge har købt kopivarer uden at vide det

    Pressemeddelelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen

    Danske unge har svært ved at spotte, om de køber den ægte vare eller et forfalsket produkt, når de handler på nettet. Det viser en ny rapport fra den europæiske varemærkemyndighed EUIPO.

    Hele 43 pct. i alderen mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at vide det, men mange køber også forfalskede varer helt bevidst. 39 pct. af de unge angiver, at de bevidst har købt kopivarer, hvilket er 2 pct. point højere end EU-gennemsnittet. Undersøgelsen viser samtidig, at de danske unge, som bevidst har købt kopivarer, især har købt: Tøj og accessoires (13 pct.), elektronik (11 pct.), fodtøj (9 pct.) og hygiejneprodukter (9 pct).

    Hvad de unge ikke er opmærksomme på er, at de risikerer at sætte deres helbred på spil. For eksempel kan forfalsket kosmetik og tøj indeholde sundhedsskadelige stoffer. Og forfalsket elektronik, fx mobilopladere, kan risikere at bryde i brand. Desuden kan man risikere at støtte organiserede kriminelle grupper, som ofte også kan være involverede i andre former for alvorlig kriminalitet – fx handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel.

    “Når så mange danske unge risikerer at udsætte sig selv for fare, og for at støtte organiseret kriminalitet, har vi en vigtig opgave i at oplyse dem om, hvordan de handler sikkert og oplyst på nettet. Det ulovlige salg af kopivarer har samtidig alvorlige konsekvenser for det danske samfund og vores erhvervsliv. De danske virksomheder går glip af store indtægter, når deres produkter, som er resultatet af hårdt arbejde, bliver kopieret,” siger Barbara Suhr-Jessen, sektionschef hos Patent- og Varemær-kestyrelsen.

    For at gøre de unge forbrugere bedre til at spotte forfalskede varer, når de handler på nettet, lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen en ny digital kampagne, der hedder ‘Drop kopivarerne – vælg ægte’ i anledning af Verdens Anti-piratkopieringsdag den 8. juni. Sammen med satirikeren og internetpersonligheden, Martin Johannes Larsen, som er et kendt ansigt blandt målgruppen, sætter kampagnen fokus på nogle af de risici, man løber, hvis man køber en kopivare.

    “De kriminelle bagmænd bag forfalskede varer bliver hele tiden dygtigere til at snyde forbrugerne. Særligt når man handler på nettet, kan det være svært at spotte, om læbestiften, de flotte sneakers eller mobilopladeren er ægte eller forfalsket. Derfor giver kampagnen blandt andet de unge seks tips til at spotte kopivarer online,” siger Barbara Suhr Jessen.

    Engang var det mest luksusvarer som tasker, ure og solbriller, der blev ulovligt kopieret. I dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, sportsudstyr, lægemidler, reservedele til biler og elektronik.

    Læs mere om den nye rapport fra EUIPO her: Drop kopivarerne – vælg ægte (dkpto.dk)
    Bemærk: Rapporten “IP Youth Scoreboard 2022” offentliggøres den 8. juni kl. 9.00.

    Fakta om kampagnen “Drop kopierne – vælg ægte”
    For at få de unge forbrugere til at stoppe med at købe kopivarer, lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen en ny digital kampagne sammen med Martin Johannes Larsen. Kampagnen sætter fokus på forskellige gode grunde til at droppe kopivarerne og vælge ægte.

    Kampagnen består blandt andet af en video og forskelligt indhold til de sociale medier, som viser nogle af de skjulte bagsider ved kopivarer.

    Formålet med kampagnen er at få unge danske forbrugere, i alderen 18-24 år, til at stoppe med at købe kopivarer, ved at gøre dem bevidste om de risici, der er forbundet med falske varer. Samtidig får de viden om, hvordan de kan styre uden om kopivarer ved at følge nogle få gode råd.

    Læs mere om kampagnen og se kampagnevideoen med Martin Johannes Larsen på: www.dkpto.dk/kampagner/drop-kopivarerne

    Fakta: Danske myndigheders arbejde for at bekæmpe kopihandel

    • Danmark er blandt de lande, som yder en stærk indsats til bekæmpelse af handlen med kopivarer. 12 myndigheder samarbejder tæt om at bekæmpe problemet gennem Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser.
    • Patent- og Varemærkestyrelsen driver ‘Hotline om kopivarer’, som yder vejledning til både forbrugere og virksomheder – herunder om både forebyggende tiltag og håndhævelse overfor kopister.
    • Forbrugerne kan søge hjælp på jegvælgerægte.dk og finde tips til, hvordan man undgår at købe kopivarer. Find tjeklisten til nethandel her.

    Læs mere om kopivarer på www.jegvælgerægte.dk, som drives af Ministeriernes Netværk mod IPR-krænkelser.

    Kontakt:

    Kommunikationschef Tine Heide Thomsen tlf.: 20 76 92 08 email: tiht@dkpto.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/4-ud-af-10-danske-unge-har-kobt-kopivarer-uden-at-vide-det?releaseId=13652887

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **