PRM / Årsregnskab 2021: Rosendahl Design Group styrket efter rekordår

    Pressemeddelelse fra Rosendahl Design Group

    Rosendahl Design Group inkl. datterselskaber i Norge og Sverige rapporterede sidste år en omsætningsvækst på brutto 83 M DKK til en samlet omsætning på 657 M DKK. Resultatet af primær drift før afskrivninger, EBITDA, sluttede på 103 M DKK mod 44 M DKK året før, EBITDA margin fordobledes fra 7,6 % til 15,7 %, mens årets resultat blev 67 M DKK mod 13 M året før.

    Samlet set forløb 2021 dermed meget tilfredsstillende, og CEO Mette Maix sender en stor tak til kollegerne i den familieejede virksomhed, efter at de med stor omstillingsparathed lykkedes med yderligere at forstærke designgruppens fundament og udviklingsmuligheder.

    – Med en revitalisering af vores danske designklassikere har vi genskabt organisk vækst for andet år i træk, sideløbende med at vi har optimereret vores interne processer og effektiviseret driften markant. Jeg er stolt over mine kollegers store indsats for, at transformationen af Rosendahl Design Group forløber planmæssigt, og at virksomheden nu atter fremstår sund og stærk med en klar vækststrategi for de kommende år, siger Mette Maix.

    De seneste to år har stillet store krav til agiliteten i virksomheden, og Rosendahl Design Group har under Corona-pandemien udbygget sin evne til hurtigt at se muligheder, reagere omgående og eksekvere med det samme, hvilket har gjort virksomheden i stand til at høste de fordele, som Corona-pandemien skabte for branchen.

    – Vi lykkedes i 2021 med at gribe de muligheder, der meldte sig i kølvandet på de midlertidigt ændrede forbrugsmønstre under COVID-19, men den grundlæggende forklaring på gruppens vækst skal findes i den fokuserede forfølgelse af vores ambitiøse strategi, siger Mette Maix.

    Integrationen af Kähler, opkøbt i 2018, er nu fuldendt, og brandet er inde i en særdeles positiv udvikling. Alene de seneste to år er Kähler vækstet med 50%, og de ønskede synergier til koncernens øvrige portefølje begynder at slå igennem for fuld kraft. Efter en årrække med opkøb af ikoniske brands gik Rosendahl Design Group sidste år fra ni til otte brands, da det strategiske frasalg af GLOBAL blev gennemført i tråd med virksomhedens ambition om at fokusere på bevarelse og udvikling af danske designklassikere og fornyelse af historiske brands med stærke rødder i den danske designtradition.

    Et særligt indsatsområde i 2021 var endvidere forankringen af designgruppens ansvarlighedsfokus som en integreret del af kerneforretningen. Sidste år igangsatte virksomheden endvidere arbejdet med at kortlægge Rosendahl Design Groups muligheder for at kunne opnå B Corp-certificering – et indsatsområde, der fortsættes med forstærket kraft i indeværende år.

    Godt rustet til fornyet turbulens
    Selv om indledningen på 2022 har været positiv for Rosendahl Design Group, har årets første måneder ligeledes blotlagt, at også dette år byder på turbulens og forandrede macro-økonomiske vilkår med en uforudsigelig afsmitning på forbrugeradfærden. Krigen i Ukraine, råvare- og energiprisernes himmelflugt og en fortsat udfordret supply chain gør det sammen med øvrige faktorer samlet set vanskeligt at forudsige årets udvikling og stiller fortsat store krav til både virksomhedens egen og dens kunders omstillingsparathed.

    – Jeg er tryg ved, at vi i Rosendahl Design Group er parate til at imødegå udfordringerne. Vi tager vores agilitet og handlekraft fra de seneste to år med os og fortsætter vores fokus på hele tiden at tilpasse os de konstante ændringer, der synes at være blevet en uomgængelig del af at drive virksomhed, siger Mette Maix, CEO i Rosendahl Design Group.

    I 2022 skruer designgruppen betydeligt op for investeringsniveauet indenfor blandt andet digitalisering og international ekspansion med henblik på at geare virksomheden til fortsat vækst på den lange bane. De seneste to års stærke resultater reinvesteres dermed i at fremtidssikre virksomheden. Samlet set ser CEO Mette Maix derfor lyst på Rosendahl Design Groups udviklingsmuligheder.

    – Når vi løfter blikket frem mod 2025, så er udsynet for Rosendahl Design Group særdeles positivt. Med udgangspunkt i de seneste års gode resultater og en målrettet eksekvering af vores strategi og transformation, forventer vi fortsat vækst trods turbulens på den korte bane. Vi reinvesterer markant i forretningen, og jeg har stor tiltro til, at mine dygtige og dedikerede kolleger, vores fastlagte kurs samt ejerskabets langsigtede vision for virksomheden gør os i stand til at udvikle Rosendahl Design Group yderligere, siger hun.

    Nøgletal for virksomheden:

    Nettoomsætning 2021 (2020, 2019, 2018, 2017):
    657.339 (574.523) (531.300) (487.693) (500.796)

    EBITDA 2021 (2020, 2019, 2018, 2017):
    103.333(44.011) (42.127) (54.798) (66.191)

    Årets resultat 2021 (2020, 2019, 2018, 2017):
    67.326 (12.705) (4.360) (35.787) (38.673)

    Egenkapital 2021 (2020, 2019, 2018, 2017):
    272.149 (207.465) (196.119) (221.097) (206.824)

    —– —– —– —–

    Fakta om Rosendahl Design Group:

    • Den familieejede virksomhed blev grundlagt i 1984 af Erik Rosendahl
    • I første omgang førte virksomheden blandt andet Kay Bojesen-figurer, Iittala-produkter og knive fra det japanske mærke GLOBAL
    • I 1993 lancerede Rosendahl sin egen linje, Grand Cru
    • I 2005 overtog Henrik Rosendahl posten som administrerende direktør fra sin far
    • I 2008 blev rettighederne til Holmegaard samt Arne Jacobsen Clocks opkøbt
    • I 2010 gennemførte virksomheden et navneskifte til Rosendahl Design Group
    • I 2016 købte virksomheden Lyngby Porcelæn samt tekstilvirksomheden Juna
    • I 2018 udvidedes brandporteføljen med Kähler gennem endnu et opkøb
    • I 2021 gennemførtes det strategiske frasalg af distributionsaftalen for GLOBAL i Danmark, Norge, Finland, Island, Grønland og Færøerne
    • Selskabet, der i dag har otte ikoniske designmærker i sin portefølje og har hovedsæde i Hørsholm, ledes af bestyrelsesformand og ejer Henrik Rosendahl og CEO Mette Maix.

    Kontakt:

    Presse email: presse@rdg.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/arsregnskab-2021-rosendahl-design-group-styrket-efter-rekordar?releaseId=13650954

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **