PRM / Flytteønsker: Købmanden bliver mere og mere populær

    Pressemeddelelse fra home a/s

    Danske supermarkedskæder opruster i disse år med flere lokale butikker efter en årrække, hvor der rundt omkring i landet er blevet længere til indkøbet og færre muligheder for indkøb af dagligvarer.

    Det kan vise sig at være en rigtig klog beslutning – og i hvert fald en særdeles populær beslutning, viser en stor spørgeundersøgelse.

    • Næsten halvdelen – 47 % – af alle danskere over 18 år har at bo ‘tæt på indkøbsmuligheder’ som et af deres tre vigtigste ønsker til beliggenheden af et hjem.
    • Dermed er en lokal dagligvarebutik det mest populære ønske overhovedet ifølge den repræsentative undersøgelse fra YouGov, der er gennemført for ejendomsmæglerkæden Home i det årlige flyttebarometer*.

    – Det er virkelig interessant at se, at købmanden, dagligvarebutikken eller supermarkedet ikke er bare mest populært. Indkøbsmuligheder er også blevet mere populært i løbet af coronatiden, siger Michael Dalsager, der er talsperson og boligmarkedsanalytiker i Home.

    Hvis man sammenligner med målingen lige inden corona i starten af 2020, så var det 42 % af danskerne, der svarede ‘tæt på indkøbsmuligheder’ dengang.

    Nu er det 47 % af danskerne, der sværger til indkøb i nabolaget, og en fremgang på 5 % er en signifikant – det vil sige, at fremgangen er statistisk sikker og ikke bare tilfældig ifølge YouGov.

    Vi sætter mere pris på det lokale

    – Vi har fået blik for værdien af det lokale under corona, og nærhed har fået en anden betydning, fordi vi har været mere hjemme i lange perioder under nedlukningerne. Vi har oplevet at måtte undvære noget, og vi har glædet os ekstra over det, vi havde – eksempelvis en købmand tæt på. Det præger vores prioriteringer, når vi tænker på ‘beliggenheden’ af vores hjem eller kommende hjem, siger Michael Dalsager og fremhæver, at en købmand er mere end indkøb, der ligeså godt kunne klares på nettet:

    – Det er også et vigtigt mødested for en by, hvor mange får sig en snak, en hilsen og lokal info med sig hjem.

    Ifølge Home betyder de friere muligheder for at arbejde hjemmefra eller fra sommerhuset også, at lokale indkøbsmuligheder vægter højere.

    De ældre er mest glade for købmanden

    Der er signifikante forskelle i betydningen af lokalt indkøb. Mest populært er lokale indkøbsmuligheder hos folk over 60 år, mens det betyder mindst for de 30-39-årige – med henholdsvis 57 % og 34 %, der vil sværge til dagligvarebutikken, hvis de skal finde et nyt sted at bo.

    Syddanmark sværger mest til indkøbsmuligheder

    Geografisk betyder muligheden for indkøb mere for folk i Region Syddanmark end i Hovedstaden, Sjælland og Nordjylland, viser flyttebarometeret, der er gennemført i alt tre år i træk.

    Mens indkøb er vigtigst for ‘beliggenheden’, så topper ‘egen have’ listen over danskernes ønsker til boligens ‘kvaliteter’:

    – Haven har i høj grad været et frirum for mange i tiden med nedlukning, og det har gjort haven mere populær.

    *Undersøgelsen er gennemført i perioden 10. – 16. februar 2022 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet med besvarelser fra i alt 2008 personer over 18 år.

    Alle danskere over 18 år

    Hvad er dine tre vigtigste ønsker for en boligs beliggenhed?

    Jan 2020

    Feb 2021

    Feb 2022

    Base: Antal adspurgte

    2002

    2034

    2008

    Tæt på indkøbsmuligheder

    42%

    45%

    47%

    Danskere opgjort i aldersgrupper

    Hvad er dine tre vigtigste ønsker for en boligs beliggenhed?

    18-29

    30-39

    40-49

    50-59

    60+

    Base: Antal adspurgte

    400

    294

    330

    345

    639

    Tæt på indkøbsmuligheder

    44%

    34%

    43%

    44%

    57%

    Danskere fordelt efter bopælsregion

    Hvad er dine tre vigtigste ønsker for en boligs beliggenhed?

    Hovedstaden

    Sjælland

    Syddanmark

    Midtjylland

    Nordjylland

    Base: Antal adspurgte

    635

    290

    423

    453

    206

    Tæt på indkøbsmuligheder

    45%

    42%

    53%

    47%

    45%

    Kontakt:

    Talsperson – senior kommunikationskonsulent – presseservice & analyse Michael Dalsager tlf.: 2043 3614 email: mida@home.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/flytteonsker-kobmanden-bliver-mere-og-mere-populaer?releaseId=13650811

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **