PRM / Salget af bæredygtigt tøj vokser eksplosivt! Sådan har den grønne omstilling påvirket den danske tøj industri

    Pressemeddelelse fra Din Tekstforfatter

    Den grønne omstilling har fyldt meget på agendaen i dansk politik. Det vigtigste element er hvis den enkelte selv søger bæredygtige alternativer. Bæredygtigt tøj spiller en stor rolle specielt for virksomheder. Når en virksomhed bestiller tøj til deres medarbejdere, så besøger de ofte en specialist virksomhed som Nordictryk.dk hvor man kan få lavet tryk på tøj.

    Tøj med tryk har været populært for virksomheder igennem mange år. Det er blevet helt essentielt for mange virksomheder at brande sig selv med sit logo.

    Hvilken påvirkning har det at trykke sit tøj?

    Er man en virksomhed, som får trykket sit tøj med ens logo, så hjælper man folk til til at huske hvem man er. Vores underbevidsthed danner indtryk langt hurtigere og registrere langt mere end hvad man som menneske er bevidst omkring. Har man et logo med fx. ens firmanavn på, så er man mere tilbøjelig til at blive husket blandt andre mennesker.

    Hvorfor vælger virksomheder det økologiske tøj?

    “Folk går mere op i at være miljøvenlige, og folk vil gerne bidrage til den grønne omstilling. Med en forventning om at alle virksomheder skal bestræbe sig på at være miljøvenlige, så forventes der også at man har økologisk og bæredygtigt tøj. ” Siger Faruk Yldiz, indehaver af Nordictryk.dk

    Det er ikke kun i erhvervsbranchen hvor tryk på tøj er populært

    Mange danske forbrugere efterspørger også tøj med tryk.

    I dag er tøjindustrien meget stor. Der findes tøj i alle slags forskellige farver med forskellige symboler, og det er meget tøj i dag, som har fået en eller anden form for tryk. Det kan være alt fra en mode trøje med logo på, til en designer sweater med et specielt farvet mønster.

    Hvad hvis man selv vil bestemme sit tryk på tøj?

    Vil man gerne selv bestemme sit design på en simpel t-shirt, eller vil man gerne have have noget bestemt skrevet, så er det blevet lettere end nogensinde før.

    Tryk på tøj er i stigende grad blevet gjort nemmere for den danske forbruger. Årsagen til dette er at der i de seneste har været en teknologisk udvikling inden for printer teknologien. Mange specialister har fokuseret på at udvikle printer teknologien af andre årsager, som 3d printere, og som selvfølge, så er tryk på tøj teknologien også blevet forbedret.

    I dag, er prisen endvidere meget lavere end tidligere. Yderligere, så er der et større farveudvalg, som man kan vælge imellem hvis man vil have noget trykt på sit tøj.

    Går man op i bæredygtigt tøj, men kan man ikke finde et design som interesserer en, så er det i dag muligt at finde et bæredygtigt alternativ og designe det selv. Med muligheden for altid have et bæredygtigt alternativ, og et større fokus på miljøet, så ses det også på efterspørgslen hos virksomhederne.

    “Kunderne efterspørger mere og mere økologisk tøj. Før i tiden var det 20% af alle ordrer var økologiske, og nu er det 50-60% der er økologiske.” Siger Faruk Yldiz, indehaver af Nordictryk.dk

    Ens valg af tøj påvirker en mere end man tror

    Mange mennesker siger at man ikke skal bedømme en person ud fra deres tøj, og dette er kendetegnet ved det kendte ordsprog ” Don’t judge a book by its cover”

    Alligevel, så kan ens tøjvalg fortælle meget om en person.

    Lad os tage farvevalget som et eksempel. Ved bevidst at vælge de rigtige farver, så kan man manipulere nogle af de signaler som modtageren vil modtage. Et eksempel på dette er, hvis man gerne vil udstråle glæde og åbenhed, så kan man tage en lysegrøn farve på.

    En Lysegrøn farve symboliserer åbenhed og glæde, mens at det lyse i farven også symboliserer en mindre seriøs tilgang. Underbevidstheden hos modtageren registrere dette, og den ønskede effekt opnås. Vælger man at bestille tryk på trøjer, så kan man bruge elementerne fra farve manipulation til at få trykket på trøjen i en specifik farve.

    Det er også muligt at gøre brug af symbolik når man fx. vælger tryk på trøjer. Det kan også være at man har et specifikt budskab, som man gerne vil vise omverdenen. Her er det også muligt at få tekst trykt.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/salget-af-baeredygtigt-toj-vokser-eksplosivt-sadan-har-den-gronne-omstilling-pavirket-den-danske-toj-industri?releaseId=13645683

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **