PRM / Emento åbner virksomhed i Tyskland

    Pressemeddelelse fra Emento

    Gennem flere år har danske patienter og borgere haft glæde af de digitale forløbsguides, som Emento, leverer i hele Danmark – guides som virksomheden fortsætter med at udvikle og udvide til det danske marked. Men nu er tiden moden til også at tilbyde bedre, tilpasset og mere forståelig patientkommunikation til de tyske borgere og patienter, og Tyskland er ikke et tilfældigt valg.

    Ifølge administrerende direktør for Emento, Allan Juhl, er det nøje undersøgt, hvilket land virksomheden ønskede at åbne det første datterselskab i.
    “Bl.a. corona-pandemien har vist, at Tyskland har behov for at digitalisere endnu mere af det tyske sundhedssystem. Det ses f.eks. ved, at man har vedtaget Das Krankenhauszukunftsgesetz (KHZG) på 4,5 mia. euro, så hospitaler kan investere i digitalisering. Vi har desuden foretaget omfattende analyser og har længe holdt øje med det rette tidspunkt til at gå ind på det tyske marked, og det mener vi er nu,” siger Allan Juhl.

    Ementos digitale patientguides er baseret på rette viden på rette tid, når det giver mening i den specifikke patients forløb. Det handler om at kunne tilpasse informationen, så det er relevant og forståeligt for den enkelte patient, som modtager den digitale forløbsguide via en app. Indholdet skabes og planlægges af personalet på afdelingen, og det giver både genkendelighed og tryghed, men stiller også klare krav til forholdene for en udvidelse af Emento i Tyskland.

    Med respekt for, at ordentlig patientkommunikation kræver lokalkendskab om patienter, ansatte og sundhedssystem, har Emento derfor ansat Christos Mantzaridis som CEO og Michael Heinlein som Co-CEO – begge med mange års erfaring inden for tysk sundheds-it og sundhedsvæsen. Formålet er at kunne levere full-service til de tyske kunder, hvor den lokalforankrede indsigt udnyttes optimalt.

    “Vi har ansat en erfaren CEO og Co-CEO, fordi vi ved, at det er vigtigt, at der er nationalt kendskab til sundhedsområdet. Det fungerer ikke at presse en dansk sundhedsmodel ned over et tysk sundhedsvæsen. Hvis man ikke sikrer, at det er lokalt forankrede og vidende kræfter, som tegner virksomheden, kommer produkterne heller ikke til at virke og hjælpe tyske patienter. Det kræver rette viden at levere det rette værktøj til det tyske sundhedssystem,” siger Allan Juhl.

    Han suppleres af kreativ direktør Mikkel Bech, medstifter af og en af idémændene bag Emento.

    “Hele ideen bag Ementos digitale forløbsguides er klar, let forståelig patientkommunikation på den rette tid. Det er forskelligt fra land til land, hvordan sundhedsvæsen og -systemer virker, eller hvordan patient og behandlerforholdet er, og det har vi stor respekt for. Erfaringen er, at vores digitale forløbsguides understøtter en transformation af sundhedsvæsenet, fordi patient og behandler-forholdet kvalificeres. Det giver tryggere patienter og sundhedsbehandlere. Derfor er det vigtigt, at den støtte, vi bibringer processen, også har rod i en viden om, hvordan sundhedsvæsenet ser ud i dag, og hvor udviklingsmålene er,” siger Mikkel Bech, som forklarer, at forståelig kommunikation, som skaber og opbygger tillid, er kernen, som både system og Ementos virksomhedskultur bygger på.

    “Det, mener vi, er lettere at opnå fra en fælles platform forankret i lokalt kendskab. Udgangspunktet for Danmark og Tyskland er meget forskelligt, og den transformation, som begge sundhedsvæsener undergår, har rod i forskellige sundhedsvæsen-kulturer. Vores opgave er at formidle patientkommunikationen, så det understøtter udviklingen fra det udgangspunkt, der er. “

    Udvidelsen med datterselskab i Tyskland har bevirket, at Emento i Danmark også forøger staben, så hele den internationale virksomhed har mulighed for at høste viden og omsætte dette til videre udvikling.

    “Emento er inde i en rivende udvikling på det danske og nu det tyske marked. Men vi lærer af historien. Vi ved, at one-size-fits-all aldrig har virket for sundhedsvæsener på tværs af landegrænser. Det er heller ikke, hvad en digital forløbsguides styrke er. Det er netop, at generisk patientkommunikation kan leveres individuelt og personligt, så den enkelte patients autonomi løftes. En slags digitaliseret personlig medicin. Sådan udvider vi også virksomheden med respekt for, at hvert enkelt land har sin egen vinkel på sundhedsvæsenet og på den transformation, som alle sundhedssystemer undergår disse år – speedet op af en pandemi, som har påvirket hvert land meget forskelligt. Det er planen, at andre internationale udvidelser af Emento sker med samme rettidige omhu,” siger Allan Juhl

    Kontakt:

    adm. direktør Allan Juhl email: allan@emento.dk

    kreativ direktør Mikkel Bech email: mikkel@emento.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/emento-abner-virksomhed-i-tyskland?releaseId=13642751

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **