PRM / 70 mio. kr. uddelt til naturvidenskabelige projekter inden for uddannelse og formidling i hele landet

    Pressemeddelelse fra Novo Nordisk Fonden

    En animeret dokumentarfilm om objektivitet, lyd- og lysbølgeinstallationer udført af Niels Bohr Institutet og en skoletjeneste med undervisningsmateriale om Limfjorden.

    Det er eksempler på nogle af de 25 projekter, som opnåede bevilling fra Novo Nordisk Fonden i december gennem fondens opslag inden for naturvidenskabelige uddannelse og formidling.

    Formålet for alle projekterne er at fremme naturvidenskabelig almendannelse og styrke interesse, viden og kompetencer inden for naturvidenskab og teknologi blandt børn, unge og befolkningen i Danmark generelt.

    Tæt på forskningen – fra feltekspedition til DNA-laboratorier
    Blandt de støttede formidlingsprojekter er en dokumentarserie med fokus på klima og biodiversitet, hvor seerne er med prominente forskerne på feltekspedition til bl.a. Indlandsisen. I en anden serie af Jakob Stegelmann afdækkes forholdet mellem fiktion og virkelighed, og hvordan virkeligheden ofte kan være mere magisk end fiktionen. Derudover vil man på Naturhistorisk Museum i Aarhus kunne se en udstilling om naturvidenskabelige tilfældigheder, som viser at ikke alt er så planlagt, som vi går og tror.

    Inden for uddannelsesområdet bliver det muligt for elever og lærere på gymnasiet at komme tættere på forskningen. I et af de støttede projekter vil Center for Makroøkonologi, Evolution og Klima ved Københavns Universitet udvikle og implementere undervisningsmaterialer om den nyeste forskning i biodiversitet. Foreningen af Danske Biologer vil i et andet projekt via en “citizen-science”-tilgang vil involvere elever i forskningen på Statens Naturhistoriske Museum og Københavns Universitet ved etablering af tre regionale DNA-laboratorier.

    “I Novo Nordisk Fonden er vi stolte over at kunne støtte 25 diverse projekter inden for naturfaglig uddannelse og formidling, som inspirerer både børn og voksne. Det er nogle spændende projekter, der indeholder nytænkende initiativer men som også bygger videre på etablerede successer,” siger Berith Bjørnholm, Senior Vice President for Education & Outreach.

    Videreudvikling af eksisterende initiativer
    Igen i år findes der blandt bevillingerne også projekter, der er en videreudvikling af et eksisterende initiativ. Blandt kommunikationsprojekterne udvides den populære videnskabspodcast Radionauterne med den nye serie Mininauterne, så indholdet er tilpasset de 3-5-årige. Kåre og Emil, de tidligere DR Store NØRD værter, fortsætter deres eksperimenterende videoer om naturvidenskab på YouTube.

    Blandt uddannelsesinitiativerne er der bl.a. givet en bevilling til videreudvikling at projektet SCOPE, der er en stor dansk undersøgelse, der kortlægger, hvordan børn og unges interesse for naturvidenskab og teknologi opstår og fastholdes. Projektet tilføjes nu en ny dimension ved at sætte særlig fokus på unge kvinder.

    Læs mere om de 25 støttede projekter nederst på siden.

    Udover de 25 omtalte projekter har Novo Nordisk Fonden også uddelt støtte på i alt 15 mio. kr. til 4 projekter inden for styrkelse af STEM-fagene på erhvervsskolerne. Læs mere om projekterne her.

    Nye ansøgningsrunder i år
    I starten 2022 bliver det igen muligt at søge støtte til projekter inden for naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer i både foråret og efteråret. Der kan bl.a. søges støtte til udvikling af materialer, metoder og ressourcer samt til naturfagsdidaktisk forskning og kompetenceudvikling af lærere og pædagoger.

    I forbindelse med forårets opslag vil der blive afholdt et virtuelt informationsmøde for ansøgere. Yderligere information vil fremgå på selve opslaget.

    Til efteråret bliver det desuden muligt at søge støtte til projekter inden for nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi.

    På Novo Nordisk Fondens hjemmeside kan man læse mere om de kommende opslag:

    Forår 2022:
    Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer

    Efterår 2022:
    Projektstøtte til naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer

    Projektstøtte til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi

    Projektstøtte til styrkelse af STEM-fag på erhvervsuddannelser


    De 25 støttede projekter

    Projektstøtte til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi:

    Naturvidenskaben forklarer: 5 TING DU IKKE VIDSTE OM.. (- undertitel bestemmes lokalt)
    Carina Vestergaard, Folkeuniversitetets Komitestyrelse, 1 år, DKK 460.382
    Folkeuniversitetets komitestyrelse vil sammen med lokale organisationer rundt om i landet afholde 10 temadage og 10 workshops med udgangspunkt i naturvidenskabelige emner, der undrer og optager lokalbefolkningen.

    DATA DATA – computerens historie
    Ditte Ylva Olsen, Teater Fantast, 1 år, DKK 2.365.000
    Computerens udvikling og historie fortælles til børn og deres forældre i denne forestilling fra Teater Fantast i samarbejde med børnebogsforfatter Rebecca Bach-Lauritsen.

    Kåre og Emil – Naturvidenskabsformidling på YouTube
    Emil Hoffmann Nielsen, Nielsenformidling, 2 år, DKK 3.652.150
    Naturvidenskab og teknik er sjovt – det understreger Kåre og Emil i en ny serie YouTube-videoer. Ved hjælp af videnskabelige overvejelser og vilde eksperimenter finder de svar på spørgsmål som “kan vi løfte en bil med en støvsuger?”

    Science vs. Fiction med Jakob Stegelmann
    Jakob Stegelmann, Jakob Stegelmanns Filmproduktion, 1 år, DKK 1.260.000
    Igennem 8 afsnit sætter Jakob Stegelmann og en skiftende videnskabsekspert fiktionen op imod virkeligheden. Serien afdækker, hvor fiktionen snyder os, og hvordan det påvirker vores opfattelse af virkeligheden. Alligevel kan fiktionen bruges som inspiration i videnskabeligt arbejde.

    Interference
    Jens Hjorth, Københavns Universitet, 2 år, DKK 2.522.850
    I samarbejde med Yet, it moves! demonstrerer forskere fra DARK, Niels Bohr Institutet, hvordan bølger spiller en vigtig rolle i fysikken og astronomien. Udstillingen indeholder 9 spændende lyd- og lysinstallationer.

    Den største historie – rejs med til altings begyndelse. En lydfortælling for børn på 8-12 år
    Julie Bang, Hz & Tone Aps, DKK 1.178.750
    Ava på 12 år og videnskabsmanden Johan Olsen elsker store spørgsmål om verden, livet og mennesket. Sammen tager de på fantasirejser tilbage i tiden for at finde svarene. Det hele bindes sammen i et dramatisk lydunivers af producer Julie Bang.

    Livets betydning
    Katherine Richardson, Københavns Universitet, Globe Institute, 2 år, DKK 897.336
    Med denne dokumentarserie sætter Professor Katherine Richardson sammen med GRØN – Fonden for Bæredygtig Udvikling fokus på interaktionen mellem biodiversitet og klima. I 6 afsnit med hver sin forsker, tages seeren med på feltekspedition til blandt andet Atlanterhavets bund, skovene i Tanzania og til Indlandsisen.

    Radionauterne og ‘Mininauterne’ – engagerende scienceformidling målrettet børn mellem 6-10 år og 3-5 år
    Lisa Bay, Radionauterne, 4 år, DKK 3.900.000
    Radionauterne, den populære videnskabspodcast for børn af Karen Birkegaard og Lisa Bay, udvides nu med den nye serie Mininauterne, som er tilpasset de 3-5 årige. Børnenes naturlige nysgerrighed og deres mange spørgsmål, som fx “hvorfor får man hikke?” og “hvad er stjerner lavet af?”, imødekommes af eksperter på området.

    Science and Beers
    Michael Magee, Studenterhus Odense, 1 år, DKK 252.945
    Studenterhus Odense inviterer publikum til spændende foredrag og debat med lokale og internationale topforskere. Skiftende videnskabelige emner bliver præsenteret på uformel og underholdende vis i en afslappet atmosfære.

    The Human Galaxy
    Nana Torp, Nana Torp Film, 2 år, DKK 290.000
    Sammen med forskellige forskere undersøger filminstruktør Nana Torp emnet objektivitet. Denne animerede dokumentarfilm illustrerer, hvad der sker i hjernen, når vi skaber billeder af virkeligheden. Filmen berører, hvordan misinformation er blevet en del af vores daglige nyhedsstrøm.

    Totalt Tilfældigt – måske lidt heldigt
    Pernille Mølgaard Andersen, Naturhistorisk Museum Aarhus, Formidlingsafdelingen , 2 år, DKK 3.171.000
    Naturhistorisk Museum Aarhus blænder op for en udstilling om de tilfældigheder, der har dannet universet, jorden, livet, dig og mig. Dette gøres i samarbejde med Ungdommens Naturvidenskabelige Forening mfl. Fortællingen begynder med Big Bang og slutter med et kys – eller måske er det helt omvendt.

    Lyden af Videnskab
    Sofie Hjorth Schausen, Videnskabsformidling v/Sofie Hjorth, 1 år, DKK 547.720
    I et stemningsfuldt lydunivers følger journalisten Sofie Hjorth Schausen med en række naturvidenskabelige forskere ind bag universitetets tykke mure. Lyden af Videnskab er en podcast, hvor lytteren er med, mens forskningen foregår. Vi oplever forskernes kreativitet, men også den spænding og frustration, der følger med.

    RumSnak podcast – nye måder at bringe lytterne i spil som medskabere
    Tina Ibsen, Tina Ibsen Formidling, 2 år, DKK 1.106.000
    Podcasten RumSnak tager dig med ud i rummet og fortæller om det nyeste indenfor rumforskning og rumindustri i Danmark. Lytterne får nu også en mulighed for at deltage aktivt i skabelsen af podcasten, live-events og en rumfestival sammen med eksperterne.

    MUS’ VÆRKTØJSKASSE
    Trine Laier, Those Eyes ApS, 1 år, DKK 1.465.620
    Med denne læringsapp fra animation- og spilinstruktør Trine Laier får førskolebørn mulighed for at prøve kræfter med teknologi og værktøj. Man kan bruge sine hænder, kreativitet og fantasi til endnu mere, end man tror. Appen tager udgangspunkt i STEM-fagene.

    BEAST – Livets formål set med naturvidenskabens blik
    Vibeke Vogel, Bullitt Film ApS, 2 år, DKK 1.930.247.00.
    Dokumentarfilm instrueret af Max Kestner. Livet mærkes… og til tider meningsfuldt. Men er det? Nogle af verdens fremmeste forskere diskuterer hvad der kan tænkes at være livets egentlige hensigt. BEAST er en rejse fra menneskets frie vilje til planetens bevidsthed. Sideløbende skeles til en ung giraf.


    Projektstøtte til Naturvidenskabelig uddannelse og uformelle læringsmiljøer:

    Ansøgning om fortsat støtte til Biotech Academys grunddrift og aktiviteter i perioden 2022-2025
    Andreas Agerbo, Danmarks Tekniske Universitet, 4 år, DKK 4.104.876
    Støtte til fortsat drift og udvikling af Biotech Academy, som vil udvikle nye tematiske undervisningsforløb, spændende eksperimenter, øvelser og undervisningsvideoer indenfor STEM og bioteknologi.

    DNA på forkant – Fremtidens forskning med nutidens gymnasieelever
    Brian Randeris, Foreningen af Danske Biologer, 3 år, DKK 4.642.244
    Igennem etablering af tre regionale DNA-laboratorier vil DNA på Forkant via en “citizen science-tilgang” give landets gymnasieelever mulighed at blive en aktiv del af den forskning, som foregår på Statens Naturhistoriske Museum og Københavns Universitet.

    Biodiversitet – fra topforskning til undervisningspraksis
    Carsten Rahbek, Københavns Universitet, 5 år, DKK 5.991.091
    Center for Makroøkologi, Evolution og Klima ved Københavns Universitet og Foreningen af Danske Biologer vil i tæt samarbejde udvikle og implementere eksemplariske undervisningsmaterialer ud fra den nyeste forskning i biodiversitet og desuden gennemføre aktiviteter, som giver et kompetenceløft til biologilærere i gymnasiet.

    Unge kvinder i STX: Hvordan engagement, interesser og kompetencer i naturvidenskab og matematik interagerer med aspirationer og valg
    Henriette Tolstrup Holmegaard, Institut for Naturfagenes Didaktik, 3 år, DKK 2.120.295
    Forskningsprojektet vil følge 30 unge kvinder i et STX-forløb og gennem spørgeskemaer og interviews undersøge sammenhæng mellem kompetencer, engagement og interesse i naturvidenskab og matematik ift. hvad de unge kvinder stræber efter og hvilke valg de træffer.

    Naturfaglig læsning – At lære med tekster i naturfagsundervisningen
    Jesper Bremholm, Nationalt Videncenter for Læsning, 4 år, DKK 5.998.692
    Nationalt Videncenter for Læsning vil i et tæt samarbejde mellem naturfagslærere og eksperter inden for både det naturfagsdidaktiske og læsedidaktiske felt forestå udvikling, afprøvning og forankring af en ny naturfaglig læsedidaktik til brug i grundskolens naturfagsundervisning.

    Byg din egen månebase – et naturfagligt forløb til SFO’er og KKFO’er
    Line Ditlev, Dragør Kommune, 3 år, DKK 2.947.600
    Dragør kommune vil i tæt samarbejde med Pia Maria Lie Consulting, Tina Ibsen Formidling, Pilot Film og Københavns Kommune udvikle et nyskabende naturfagligt månebaseforløb, som skal skabe motivation og interesse for naturfag blandt pædagoger og børn i fritidsordninger.

    Coding Pirates booster STEM-Danmark via frivillighed
    Louise Overgaard, Coding Pirates Denmark, 3 år, DKK 5.381.268
    Projektet vil revitalisere Coding Pirates efter en hård periode, hvor COVID-19 har vanskeliggjort de frivilliges arbejde. Coding Pirates vil samtidig styrke et fokus på at få flere piger til at deltage samt at rekruttere flere unge til at være frivillige i arbejdet med at fremme kreative IT-Kompetencer.

    Skole-Medicin-Temadagen (SMT): Implementering, evaluering og forankring
    Lotte Stig Nørgaard, Københavns Universitet, 2 år, DKK 2.125.477
    Skole-Medicin-Temadagen skal være en fast tilbagevendende begivenhed, som målrettede skoleelever på mellemtrinnet. Projektet vil øge elevernes forståelse af medicin og medicinforbrug sådan, at de kan omgås medicin hensigtsmæssigt.

    Science og teknologi i børnehøjde. Et udviklings- og forskningsprojekt, med afsæt i børns nysgerrighed på science og teknologi
    Mette Hviid Laustsen, Odense Kommune, 4 år, DKK 5.737.444
    Med udgangspunkt i kompetenceudvikling af 2.300 pædagogiske medarbejdere, vil Odense Kommune og UCL i et kombineret udviklings og forskningsprojekt styrke dagtilbuds arbejde med undersøgelsesbaserede eksperimenter med science og teknologi.

    OPHAV Limfjorden
    Michael Dahlgaard, Morsø Kommune, 5 år, DKK 5.951.013
    En ny skoletjeneste skal styrke det nye formidlingscenter for Limfjorden og give unge “hands-on” oplevelser med Limfjordens økosystem i et åbent-skole-samarbejde med lokale virksomheder og DTU Aqua. Der udvikles desuden en undervisningsplatform og inspirationsmaterialer til brug for andre, der befinder sig fjordnært.

    Kontakt:

    Pressechef Christian Mostrup email: cims@novo.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/70-mio-kr-uddelt-til-naturvidenskabelige-projekter-inden-for-uddannelse-og-formidling-i-hele-landet?releaseId=13640636

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **