PRM / Huawei og UNESCO laver digitalt uddannelsesprogram i Afrika

    Pressemeddelelse fra Huawei

    Projektet kaldes Teknologiudstyrede Skoler For Alle (Technology-Enabled Open Schools for All, TeOSS), og skal udrulles i Ghana, Etiopien og Egypten.

    Programmet er sat i søen for at give studerende og elever i de pågældende lande mulighed for at øge deres digitale færdigheder, og evne til at kunne navigere i den digitale verden, samt at give lærerne mulighed for at bruge nye digitale undervisningsværktøjer til at maksimere indlæringen.

    “Projektet er designet til at teste undervisningsmodeller, der kan overkomme umiddelbare udfordringer foranlediget af pandemien, og samtidig at bruge teknologi til at præge udviklingen af fremtidens skole, som vil blive påvirket af en digital skolemodel, der gør undervisning mere tilgængelig for alle studerende, i krisetid eller ej. Det handler om at række udover den nuværende situation og åbne nye horisonter inden for undervisning og læring, ” siger Stefania Giannini, Assisterende Generaldirektør For Uddannelse i UNESCO.

    I overensstemmelse med FN’s bæredygtighedsmål nr. 4, som omhandler uddannelse til alle, vil TeOSS-programmet udgøre fundamentet i en digital transformation af uddannelsessektoren i de tre lande. Samtidig vil programmet også bidrage til at opbygge systemer, der kan modstå globale faktorer, så som COVID-19.

    Der vil desuden også blive foretaget evalueringer af projektets resulter, så man over tid kan udvikle bedre strategier og modeller for at skalere TeOSS nationalt. Det vil potentielt kunne lede til, at andre lande vil komme til at drive lignende teknologiorienterede uddannelsesprojekter.

    Det er dog ikke kun eleverne, der vil nyde godt af det nye program. Også lærerne vil blive klædt på til at bruge digitale værktøjer, etablere online uddannelsesplatforme og fjernundervisningsmuligheder.

    “Version 2.0 af Egyptens nye uddannelsessystem har fokus på integration af teknologi i undervisningsprocessen, og hviler på mange digitale undervisningsressourcer og læringsplatforme. Dette sker med henblik på at sikre uddannelse for alle og at opnå lighed i uddannelseskvalitet og adgang til uddannelse, ” siger Dr. Reda Hegazy, Viceminister For Undervisere i det egyptiske ministerium for Uddannelse Og Teknisk Uddannelse.

    “Etiopien ser et tydeligt behov for ICT og digitalisering i fremtidens skolesystem, og anerkender vigtigheden af kvalitet og inklusion i uddannelsessystemet for alle, uden afbrydelser, som det er formuleret i vores nye uddannelses-roadmap, ” siger også Dr. Fanta Mandefiro fra det etiopiske uddannelsesministerium, og fortsætter. “Dette projekt er som skræddersyet til vores ambitioner og aktiviteter. “

    I Ghana er der også glæde at spore over landets deltagelse i programmet:

    “Jeg er glad for at bemærke, at UNESCO og Huawei sammen arbejder videre på deres allerede tætte samarbejde, som de har med vores nationale institutioner, ” siger også Dr. Yaw Osei Adutwum, Uddannelsesminister i Ghana.

    “De digitale platforme, som TeOSS-programmet vil skabe, betyder, at læringen aldrig stopper, uanset hvad fremtiden bringer, ” konkluderede Kevin Zhang, CMO for Telekommunikationsinfrastruktur for Huawei.

    “Huawei er fuldt ud investerede i at samarbejde med UNESCO, regeringer og alle interessenter for at vi sammen kan levere succesfulde, bærdygtige, og skalérbare projekter, ” afslutter han.

    Kontakt:

    Xukun Ji email: xukun.ji@huawei.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/huawei-og-unesco-laver-digitalt-uddannelsesprogram-i-afrika?releaseId=13638291

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **