PRM / At købe bæredygtigt tøj er vigtigt for hver fjerde dansker

    Pressemeddelelse fra YouGov Denmark

    Begrebet bæredygtighed har vundet indpas i de fleste sektorer. Ifølge de europæiske forbrugere er det dog vigtigst inden for føde- og drikkevarer, energi-, transport- og bilsektoren.

    Bying eth

    Modeindustrien kommer ifølge den nye European Fashion Report 2021 ind på en 8. plads i rækken af de sektorer, hvor bæredygtighed er vigtigst for forbrugerne. 42% af forbrugerne fra 10 europæiske lande angiver, at det er vigtigt for dem at købe etisk og bæredygtigt produceret tøj. I Danmark er 24% enige i dette udsagn, en del under det europæiske gennemsnit. Flest italienere (60%) og spaniere (56%) er enige i udsagnet, mens færrest danskere og nordmænd (24%) er enige i udsagnet.

    Hvad lægger forbrugerne vægt på, når de køber tøj?

    Criteria

    Pris er, europæisk set, det vigtigste kriterie for forbrugere når det handler om køb af tøj (68%). Næst vigtigst er kvalitet (61%), mens pasformen kommer ind på tredjepladsen (56%).

    Bæredygtige aspekter ligger længere nede på listen. 30% prioriterer produktets levetid, lidt færre (24%) prioriterer stoffet (genanvendt, økologisk, syntetisk ...), mens 15% prioriterer produktets indvirkning på miljøet.

    Rapporten viser dog også, at der er flere årsager til at europæerne ikke køber mere etisk og bæredygtigt produceret tøj?

    restrains

    Prisen er afgørende. 34% mener, at det er for dyrt at købe etisk og bæredygtigt produceret tøj. Derudover mener 30%, at det ikke er tydeligt, hvilke miljøvenlige aspekter der er opfyldt, og 28% siger, at det er svært at se, hvilke mærker der er miljøvenlige.

    Klik her for at læse mere og downloade rapporten

    Om undersøgelsen

    Undersøgelsen er baseret på interview med 11.483 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i september 2021. Heraf 1.010 i Danmark, 1.008 i Finland, 1.007 i Norge, 1.026 i Sverige, 1048 i Frankrig, 1138 i Italien, 1081 i Spanien, 2124 i Tyskland, 1013 Østrig og 1015 Schweitz.

    Kontakt:

    Nordic Marketing Manager, PR og Marketing Tove Keldsen tlf.: +45 3142 6154 email: tove.keldsen@yougov.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/at-kobe-baeredygtigt-toj-er-vigtigt-for-hver-fjerde-dansker?releaseId=13635801

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **