PRM / Pylonfod trukket ud i Storstrømmen

    Pressemeddelelse fra Vejdirektoratet

    Efter en uge hvor entreprenøren SBJV og Vejdirektoratet har ventet på de rette vejmæssige forhold blev søndag 17. oktober dagen, hvor operationen med at sejle fundamentet til broen ud i Storstrømmen kunne begynde. En kompleks opgave, der kræver roligt vejr i 2½ døgn.

    Fundamentet skal placeres i midten af linjeføringen på den kommende bro, og det er en af de største milepæle på projektet, fortæller Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.

    "Vi har ventet en god uges tid på dette moment, så det var godt endelig at se prammen forlade kajen og begynde rejsen mod det sted fundamentet skal sænkes," siger Niels Gottlieb.

    Uhyre stor koncentration
    Klokken cirka 8.00 begyndte fire slæbebåde at trække prammen - som fundamentet står på - ud af Vordingborg Havn og omkring syv timer senere nåede fundamentet sit første stop på rejsen. På 21 meters havdybde blev prammen forankret til fire tunge ankerblokke på havbunden.

    Næste led i operationen er at prammen fylder sine ballasttanke med vand, sænker sig og frigør fundamentet fra prammen. Derefter fører slæbebåde fundamentet ud til sænkningsstedet.

    "Mandskabet arbejder under uhyre stor koncentration, fordi både vind og vejr påvirker processen, men går det som planen ser ud nu, vil fundamentet blive gjort fri af prammen mandag og tirsdag kan vi så afslutte sænkningen," siger projektchef Niels Gottlieb.

    Fakta om pylonfundamentet
    Vægt - 12.000 tons
    Længde - 42 meter
    Højde - 22,7 meter
    Bredde - 34 meter
    Primære materialer - 4500 m3 armeret beton
    Placering - Fundamentet skal stå på 18,9 meters dybde

    Fakta om prammen
    Navn - BOA Barge 34
    Kommer fra Norge
    Færdigbygget 2011
    Længde - 140 meter
    Bredde - 36 meter
    Højde - 8,54 meter
    Rummer 27 ballasttanke
    Ballasttankene kan rumme 27.750 m3 vand

    Fakta om Storstrømsbroen
    Den ny Storstrømsbro bliver ca. 4 km lang og vil være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Broen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får broen en gang- og cykelsti. Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2024 og jernbanetrafikken i 2026. Det er det italienske joint venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat.

    Kontakt:

    Projektchef Niels Gottlieb, Vejdirektoratet, tlf.: 7244 3623, mail: ng@vd.dk
    Kommunikationskonsulent Brian Christensen, Vejdirektoratet, tlf: 7244 3755, mail: bch@vd.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/pylonfod-trukket-ud-i-storstrommen?releaseId=13633906

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **