PRM / Automatiske ledningsforespørgsler: Kun prisen til forskel på stor og lille udbyder

    Pressemeddelelse fra GIS4Mobile

    Er du en af ledningsejerne på de mere end 750.000 kilometer ledning, der ligger i jorden i Danmark, så er du allerede nu bekendt med at besvare ledningsforespørgsler, når en entreprenør skal grave i nærheden af netop dit ledningsnet. I dag har du god tid til at besvare forespørgslen, da det bare skal klares inden fem døgn. Det ændrer sig dog 30. juni 2023, hvor det bliver lovpligtigt at besvare forespørgslen via system-til-system dataoverførsel og inden for kun to timer.

    En markant forskel, som mange ledningsejere endnu ikke er parate eller har kapacitet til. Derfor er det allerede nu en god idé at overveje, hvordan lovændringen skal gribes an.

    En forskel på mange tusinde kroner

    I mange brancher bliver forespørgslerne på nuværende tidspunkt besvaret manuelt. Her vil den nedsatte svartid blive umulig for mange at overholde, da opgaven kræver medarbejdere med særlige kompetencer og viden. En løsning er at lade et specialprogram besvare forespørgslen automatisk i stedet.

    Der findes allerede en række muligheder på markedet fra forskellige mere eller mindre kendte leverandører. Selvom store forskelle i opstarts- og driftspris kunne antyde noget andet, så er der meget små, hvis ingen, forskelle i funktionalitet og kvalitet. For eksempel er prisen på LER-Robotten fra GIS4Mobile omkring 5.000 kroner, mens den kan være mere end fire gange højere for en tilsvarende service fra tilsvarende aktører, selvom alle LER-besvarelsesprogrammer på markedet på samme vis besvarer ledningsforespørgslerne på baggrund af gemte datasæt leveret af ledningsejeren, og yder samme service.

    – LER-Robotten er bygget på samme driftssikre system som vores andre produkter, og som vi har gennemtestet de sidste 10 år. Da LER-oplysningerne i forvejen er en integreret del af vores systempakke til entreprenører, var det lige for at videreudvikle en platform til brug for ledningsejerne, som kan hjælpe dem med at overholde de nye tidsfrister og være med til bedst muligt at sikre deres ledninger mod graveskader, siger Ove Lindholt Hansen, der er landinspektør og grundlægger af virksomheden GIS4Mobile. Han tilføjer:

    – Da vi benytter en allerede eksisterende teknologi, er LER-besvarelsesplatformen i virkeligheden et ganske simpelthen program at tilføje, og som efter min mening ikke bør koste brugeren alverden, at få adgang til.

    Fysiske data bør digitaliseres i god tid

    Ove Lindholdt Hansen peger også på en anden vigtig grund til allerede nu at begynde at automatisere svarprocessen. Han oplever nemlig, at meget ledningsdata endnu ikke er digitaliseret og fortsat kun findes i fysisk form ude hos ledningsejerne.

    – Data, der kun findes fysisk på papir, udgør ikke alene en større sikkerhedsrisiko, der kan ramme ledningsejeren, hvis de ødelægges eller bliver væk. Det er også data, der på nuværende tidspunkt alligevel skal registreres elektronisk ved hver forespørgsel, hvilket der næppe vil være tid til, når de nye retningslinjer træder i kraft, siger Ove Lindholdt Hansen, og tilføjer:

    – Jo tættere vi kommer på juli 2023, jo mere efterspørgsel vil der være på konsulenter og rådgivere, som kan digitalisere data. Så undgå panik før lukketid og få digitaliseret din virksomheds ledningsdata i god tid. Det er i forvejen en fordel for alle parter nu, og særligt når du inden længe alligevel bliver tvunget til at digitalisere.

    Om LER 2.0:

    Ledningsejerregistret (LER) er drevet af Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering og er sat i verden for at sikre, at entreprenører og andre graveaktører hurtigt og nemt kan få kontakt til ejerne af de ledninger, der findes i et aktuelt graveområde.

    LER fungerer ved, at en graveaktør, der søger ledningsoplysninger, opretter en graveforespørgsel i LER. Herefter modtages en samlet oversigt over ledningsejere inden for graveområdet. Samtidig sender LER automatisk en besked til de ledningsejere, som kan have ledninger i området. Ledningsejerne har derefter max fem arbejdsdage til at sende ledningsplaner direkte til graveaktøren.

    For at muliggøre at graveaktører kan få udleveret ensartede sammenstillede ledningsoplysninger via LER 2.0, kræver det, at ledningsejere digitaliserer deres ledningsoplysninger, samt tilpasser dem, så de kan udveksles i det påkrævede format. Da fristen for udlevering af ledningsoplysninger nedsættes fra fem dage til to timer inden for hverdage, vil de fleste ledningsejere få brug for systemer, der kan sikre automatisk udveksling af ledningsoplysninger. For de fleste ledningsejere vil der være en omstillingsproces for at kunne efterkomme disse nye krav. De nye krav træder i kraft den 30. juni 2023.

    Kilde: www.ler.dk

    Kontakt:

    Ove Lindholt Hansen
    Direktør, GIS4Mobile
    (+45) 40 10 10 91
    mail@gis4mobile.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/automatiske-ledningsforesporgsler-kun-prisen-til-forskel-pa-stor-og-lille-udbyder?releaseId=13632581

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **