PRM / Flere danskere slukker tørsten uden procenter

    Pressemeddelelse fra Nemlig.com

    Når tørsten skal slukkes med en kold øl, et glas rødvin til maden eller måske en læskende bitter gin og tonic, så vælger flere og flere en alkoholfri udgave. Det viser de seneste salgstal fra onlinesupermarkedet nemlig.com samt nøgletal fra flere danske bryggerier.

    Salget af alkoholfrie øl er i særlig grad steget markant de seneste år, og i første halvår af 2021 er salget på nemlig.com steget med over 70%. På to år er salget i årets første halvår steget med over 300%. Hos nemlig.com ser man tydeligt at andelen af alkoholfri øl vokser fra år til år – og i dag er det mere end hver 10. øl, der sælges på nemlig.com, som er alkoholfri.

    Hos Royal Unibrew er det også tydeligt, at salget af alkoholfrie varianter er steget markant.19% af danskerne køber nu øl uden alkohol, og det er en stigning på 53% siden sidste år[1].

    Væksten er i høj grad drevet af nethandlen – her er andelen af alkoholfri øl tre gange højere end i butikkerne.

    Samme positive udvikling ses også hos bryggeriet Mikkeller, hvor over en femtedel af omsætningen skal findes i alkoholfrie varianter. Salget af alkoholfri øl fra Mikkeller er i Danmark steget med 500% siden 2019, hvilket gør Danmark til et af de lande, hvor Mikkeller sælger flest alkoholfrie øl.

    Forbrugere vælger alkoholfri spiritus med omtanke
    Det er dog ikke kun øl, der nydes uden procenter i stor stil.

    Hos ISH Spirits, der siden 2018 har produceret bl.a. GinISH, RumISH og andre alkoholfrie spiritustyper, giver de alkoholfrie produkter forbrugere mulighed for at være mere bevidste om deres forbrug.

    “Vi bliver mere ‘mindful’ omkring, hvad vi indtager, hvilket inspirerer mange til at skære lidt ned for alkoholen. For os handler det ikke om ikke at drikke alkohol, det handler ganske enkelt om at gøre det nemt at skrue op og ned, så der ikke altid skal være alkohol i glasset for, at vi kan skåle sammen,” siger Morten Sørensen, der er grundlægger af ISH Spirits.

    Allerede i første kvartal af 2021 havde ISH femdoblet omsætning sammenlignet med sidste år, og salget på nettet står for cirka en tredjedel af virksomhedens omsætning.

    Alkoholfri øl, vin og spiritus har fundet en plads som et godt alternativ til vand og sodavand hos forbrugerne, og forventer, at kategorien vil vokse yderligere på nemlig.com:

    “Bryggerierne er blevet dygtigere til at binde smagen sammen uden alkohol, og producenterne af alkoholfri alternativer til spiritus har i flere år haft gang i spændende varianter, der gør det mere eksotisk at vælge alkohol fra. Det tiltaler alle aldersgrupper og typer af forbrugere, og derfor er vores sortiment af alkoholfri øl, vin og spiritus også blandt det største i Danmark”, siger Carsten Pedersen, der er sommelier og kategorichef i nemlig.com.

    [1]I flg spørgeundersøgelse foretaget af Kauza MAT, Maj 2021, 5000 husstande, 18-70 år for Royal Unibrew

    Kontakt:

    Presseansvarlig Emil Ryttergaard email: ery@nemlig.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/flere-danskere-slukker-torsten-uden-procenter?releaseId=13626963

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **