PRM / Huawei afholder folkemødedebat om virksomheders brug af kundedata

    Pressemeddelelse fra Huawei

    Under overskriften: “Dine data el. virksomhedens? Debat om data og værdiskabelse” inviterede Huawei fredag d. 18 juni til folkemødedebat om, hvordan virksomheder på en ansvarlig måde kan bruge brugergenerede data til at lave bedre tekniske løsninger.

    “Grundlæggende set kan man sige, at vi står i et dilemma. Virksomhederne har brug for at bruge rigtig mange data, det er nutidens guld og olie. Men samtidig, så er der også nogle behov for, at brugerne kan beskytte sig. […] Det er noget af det, vi vil prøve at sætte fokus på i den her debat, ” indledte debattens ordstyrer Henning Mortensen, formand for Rådet For Digital Sikkerhed.

    Panelet diskuterede efterfølende perspektiverne i, at indlejre privatlivsbeskyttelse på en smartere måde i den teknologi, som kunderne bruger.

    “Man skal have det her grundprincip for øje om, at man kun skal indsamle data til præcise formål. […] Jeg tror ikke på at internettet, apps og IoT-produkter er indrettet til, at vi skal sidde og læse os igennem noget, og så give et samtykke. Vi skal bygge det ind i løsningen, så man kan bruge produkter trygt, uden at man har læst de her vilkår, ” sagde Anette Høyrup, chefjurist hos Forbrugerrådet TÆNK.

    “Jeg tror forbrugerne i dag er rigtig trætte af at få alle de her samtykker, de skal forholde sig til i cookie-delen. […] Så det med at få tænkt det ind fra start af, når man laver produktudvikling, at man tænker på: “Hvad er det for en risiko, jeg står med her for det her produkt eller service, og hvordan får jeg lavet en tjeneste, som i virkeligheden kan fungere, men også på brugernes og borgernes præmisser. Det er vel der, vi skal hen imod, i virkeligheden. Og det er et af de kriterier, vi også lægger vægt på i D-mærket, at virksomheder skal arbejde med, “sagde også Mikael Jensen, direktør for D-mærket, Danmarks nye mærkningsordning for IT-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.

    Det var også opfattelsen hos Huaweis repræsentant på debatten, Jan-Ulrich Otto, som leder udviklingen af Huaweis digitale økosystem i Danmark:

    “Jeg tror, at vi som industri og aktører skal finde noget, som gør det meget nemmere, så folk ikke skal sidde og give samtykke, men de ved, at de fra start af er beskyttet. […] Hvis man laver en mærkningsordning, hvor folk kan se, at her er der altså blevet brugt en masse energi, og her er der nogle virksomhederne, der er kommet igennem et nåleøje for at få et sikkerhedsmærke, så tror jeg, det vil højne en form for sikkerhedsfølelse hos forbrugeren, ” sagde han.

    Debatten om brugen af brugergenererede data bevægede sig i det hele taget vidt omkring. Bl.a. henledte KPMG’s repræsentant på debatten, Christian Wernberg-Tougaard, Head of Cyber (Strategy, Compliance & Risk), debatten på kommunernes håndtering af borgerdata.

    Den digitale strateg, forfatter og foredragsholder Peter Svarre havde bl.a. fokus på virksomhedernes brug af data i markedsføringssammenhænge. Tyngdepunktet vedblev dog under hele debatten at være en diskussion af, hvordan en balanceret samfundskontrakt kan skabes med sund respekt for forbrugernes privatliv.

    Kontakt:

    Xukun Ji email: xukun.ji@huawei.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/huawei-afholder-folkemodedebat-om-virksomheders-brug-af-kundedata?releaseId=13625045

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **