PRM / Alfred Pedersen & Søn og Salling Group samler de smukkeste og grimmeste grøntsager i nye brands

    Pressemeddelelse fra Salling Group

    Kunder i Bilka, føtex og Netto får nu mulighed for at vælge, om de danske grøntsager skal være perfekte i form, størrelse og udseende, eller om det ikke gør noget, at de måske er en anelse deforme eller har små skader. Sammen med det fynske væksthusgartneri Alfred Pedersen & Søn lancerer Salling Group “Pedersens Udvalgte”, der er af allerhøjeste kvalitet, og “Pedersens Fravalgte” med et fokus på at undgå madspild.

    Selvom den udseendemæssige kontrast mellem de “Udvalgte” og “Fravalgte” er stor, er det ens for begge, at smagen er i top. På den måde er det et fåtal af grøntsager, som ikke ender i Salling Groups butikker.

    – For os er høj kvalitet essentielt, når vi sammensætter vores udvalg af danske grøntsager, og netop høj kvalitet er dybt forankret hos Alfred Pedersen & Søn. Vi har igennem flere år haft fornøjelsen af at kunne tilbyde vores kunder danske tomater og agurker i topklasse fra Alfred Pedersen og Søn, og vi glæder os til at tilbyde kunderne vores nye serier, som favner både kvalitet og et skarpt fokus på madspild, siger Stephan Bruhn, der er indkøbsdirektør for Frugt & Grønt i Salling Group.

    Alfred Pedersen & Søn, der er beliggende ved Bellinge udenfor Odense, producerer både økologiske og konventionelle grøntsager i væktshusgartneriet. Gartneriet leverer grøntsager til Salling Groups butikker hele året rundt, så kunderne kan få både tomater, agurker og peberfrugter, uanset om kalenderen siger juli eller februar.

    – Vi har haft et tæt samarbejde med Salling Group gennem mange år, og det har vi nu udvidet. På den måde kan vi få unik indsigt i kundernes behov og efterspørgsel, så vi kan udvikle og producere lige netop de grøntsager, som forbrugerne ønsker. Og med grundig ressourceudnyttelse med brug af bl.a. opsamlet regnvand kan vi producere væksthusgrøntsager året rundt, siger Mads Pedersen, direktør hos Alfred Pedersen & Søn.

    Produkterne under “Pedersens Udvalgte” er navngivet efter Mads Pedersens familie.

    Unik serie med fokus på at undgå madspild

    De fleste vil nok spærre øjnene en anelse op, næste gang de køber tomater, agurker og peberfrugter i føtex, Bilka eller Netto. For under navnet “Pedersens Fravalgte” vil kunderne finde skæve og krogede agurker, der afviger markant fra den typiske grøntsag.

    “Pedersens Fravalgte” sælges til nedsat pris, således mest muligt fra væksthusgartneriet bliver brugt rundt om i de danske køkkener. Ved at sænke prisen er håbet, at kunderne bliver motiveret til at bekæmpe madspild gennem deres indkøb uden, at de går på kompromis med den gode smag.

    – Sammen med Salling Group deler vi ambitionen om at reducere madspild. På kort tid er det lykkedes os at nedbringe vores spild markant, og vi er på nuværende tidspunkt godt på vej mod at halvere vores madspild frem mod 2030. Og med “Pedersens Fravalgte” tager vi nu endnu et skridt i den rigtige retning, så vi får udnyttet råvarerne til fulde, siger Mads Pedersen.

    Også føtex og Bilka har halveret sit madspild og sigter nu mod en samlet reduktion på 75 % inden 2030 i forhold til 2014, mens også Netto er godt på vej.

    En vigtig brik på vejen mod det nye mål er Alfred Pedersen & Søns samarbejde med forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, der deler samme tanker og ønsker om mindre madspild.

    – Kampen mod madspild er et langt, sejt træk, der skal ses på tværs af hele fødevarebranchen. Heldigvis er fødevarebranchen blevet dygtige til at fokusere på at undgå madspild de seneste år. Og forbrugerne har faktisk også de helt rigtige intentioner: Vores tidligere undersøgelse for Epinion for Stop Spild Af Mad viste, at over halvdelen af danskerne (55 %) vil foretrække at købe et fødevareprodukt, som bidrager til mindre madspild. Derfor er intelligent produktudnyttelse, som Alfred Pedersen & Søn og Salling Group viser her, nødvendige og inspirerende for såvel forbrugerne som producenter, siger Selina Juul, der er stifter og bestyrelsesformand af Stop Spild Af Mad.

    “Pedersens Udvalgte” og “Pedersens Fravalgte” kan købes i føtex, Bilka og Netto fra uge 22.

    Kontakt:

    Salling Group Group Communication tlf.: 8778 5002 email: press@sallinggroup.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/alfred-pedersen-son-og-salling-group-samler-de-smukkeste-og-grimmeste-grontsager-i-nye-brands?releaseId=13623178

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **