PRM / COVID-19 og forbrugeradfærd: Hvordan har pandemien påvirket privatøkonomi og forbrug?

    Pressemeddelelse fra YouGov Denmark

    YouGovs seneste whitepaper ‘On the money: Global banking & finance report 2021‘ indeholder en dybdegående analyse af forbrugernes holdning til finansielle tjenester på tværs af 17 globale markeder. Rapporten er baseret på mere end 18.000 interviews og ser nærmere på betalinger, investeringer og etik inden for finanssektoren og undersøger, hvordan COVID-19-pandemien har påvirket forbrug og økonomi verden over.

    Mange ønsker at sænke deres forbrug – og en del har allerede gjort det

    Actively reduced non-essential expenses

    Globalt set, har mange forbrugere begrænset deres udgifter aktivt under pandemien; flest i Indonesien, med 72% af den voksne befolkning, og over halvdelen af befolkningen i lande som Italien (56%) og Mexico (55%).

    Danmark (20%), Tyskland (28%) og Sverige (35%) er de lande, hvor færrest har skruet ned for deres forbrug. Men selv her har mindst en femtedel af forbrugerne (20%) reduceret deres ikke-essentielle udgifter.

    Opsparing er højt på prioriteringslisten

    Manage finances in the future

    Uanset om forbrugerne frivilligt har skåret ned på overflødige udgifter eller ej, planlægger størstedelen at holde forbruget nede i fremtiden. Mexico (90%), Indonesien (87%) og Spanien (86%) er de lande, hvor flest angiver, at de vil reducere deres ikke-essentielle udgifter. De eneste lande, hvor under halvdelen har planer om at skære ned, er Tyskland (45%) og Danmark (45%).

    For de fleste forbrugere er det desuden vigtigt at spare op til uforudsete økonomiske udgifter i fremtiden – især i Indonesien (54%), Singapore (51%) og Spanien (48%) prioriteres dette højt. Danmark skiller sig imidlertid ud på dette punkt, hvor kun 20% prioriterer dette.

    Læs mere i YouGov whitepaper, som også ser nærmere på forbrugernes holding til kontanter og betalingsløsninger, investeringer samt deres forventninger til etik i finanssektoren.

    Download den fulde undersøgelse her

    Om undersøgelsen

    Data stammer fra YouGovs whitepaper: ‘On the money: Global banking & finance report 2021′, der undersøger forbrugeres holdning til finansielle ydelser på tværs af 17 globale markeder. Rapporten går desuden i dybden med emner som kontanter vs. kontaktløse betalingsmetoder, synet på etik og bæredygtighed i bank- og finanssektoren og stiller skarpt på, hvordan COVID-19-pandemien har påvirket forbrug og økonomi verden over.

    Undersøgelsen er baseret på data fra vores syndikerede produkt YouGov Profiles og YouGov Custom Research og er foretaget i januar 2021. Alt i alt gennemførte vi 18.500 interview på tværs af 17 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.

    Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong) og Indonesien. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.

    Citat

    Head of Research Solutions Partners, Peter Mannott fra YouGov: “Den globale finansielle servicesektor oplever lige nu betydelige forandringer, til en vis grad igangsat af COVID-19-pandemien. En forståelse af forbrugernes økonomiske holdninger, præferencer og vaner giver virksomheder inden for finanssektoren mulighed for at følge med i forandringerne og tilpasse sig forbrugernes skiftende forventninger. “

    Kontakt:

    Nordic Marketing Manager, PR og Marketing Tove Keldsen tlf.: +45 3142 6154 email: tove.keldsen@yougov.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/covid-19-og-forbrugeradfaerd-hvordan-har-pandemien-pavirket-privatokonomi-og-forbrug?releaseId=13613406

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **