PRM / Fra gyngende grund til rekordresultater

    Pressemeddelelse fra Flügger group A/S

    Det har taget fire år, to strategier, hårdt arbejde og en stærk holdindsats at skabe en effektiv og strømlinet forretning og hæve bundlinjen fra 21 millioner kroner i juni 2016 til en forventning om en bundlinje på 200-215 millioner kroner i juni 2021.

    Selvom der næppe kan herske tvivl om den betydning, CEO Jimmi Mortensen har haft for Flüggers udvikling, nægter han at kalde det for andet end en stærk holdindsats:

    – Vi er gået fra gyngende grund til at have et godt overblik over alle processer i virksomheden. Vi har mere hånd i hanke med, hvad der virker og ikke virker for økonomien blandt andet via væsentligt forbedrede it-systemer. I den forbindelse har vi også taget den svære beslutning om at lukke 20 procent af vores butikker. Derfor er Flügger i dag en veldrevet forretning, der på ny er klar til at tage vækst ind, siger Jimmi Mortensen.

    Vækst er netop, hvad der har præget Flüggers resultater i 2020. Ud over en historisk stærk indtjening har de seneste 13 måneder budt på to internationale opkøb, Unicell i Polen og Eskaro, som har aktiviteter i flere lande i Østeuropa. Sidstnævnte afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse, men forventes at blive lukket i starten af 2021.

    Gør-det-selv-drømmen lever i Østeuropa

    Med opkøbene har Flügger udvidet sin tilstedeværelse i Polen og får adgang til store østeuropæiske gør-det-selv-markeder i vækst, som står i stor kontrast til de stagnerende forhold i Norden, hvor private i flere år har tyet til professionelle malere.

    – Det er først for nylig, vi er kommet ud af det dødvande, som gør-det-selv-markedet har været præget af for os. Væksten på det felt ligger i Mellem- og Østeuropa, og nu køber vi os til markedspenetrering og yderlig acceleration via to veldrevne forretninger, siger Jimmi Mortensen, der ser opkøbssynergierne gå begge veje:

    – Der er stordriftsfordele i form af bedre indkøbspriser. Derudover får Flügger andel i højt specialiseret viden om gør-det-selv-markedet, og Unicell og Eskaro kan drage nytte af den udvikling, Flüggers forretningsmodel har gennemgået de seneste fire år. Med opkøbene i Østeuropa vil vi også gerne være med til at skubbe på bæredygtighedsagendaen på de markeder. Vores fokus på plastik, CO2-neutralitet og 100 procent bæredygtig maling forventer vi på sigt kan blive en markant konkurrencefordel for både Unicell og Eskaro.

    Økonomisk milepæl i sigte

    Med aftalen om købet af Eskaro kommer Flügger et stort skridt nærmere koncernens finansielle målsætninger.

    -Vi har opjusteret tre gange siden august. Fremgangen skyldes corona-handlen, men også justeringen af forretningsmodellen og købet af Unicell, forplanter sig til bundlinjen. Vi har fået en solid start på regnskabsåret, og det giver os en tro på, at 2020/21 bliver året, hvor Flügger passerer en økonomisk milepæl og leverer mere end 2 mia. kroner i omsætning og en historisk høj indtjening. Havde Eskaro været en del af Flügger-koncernen for hele regnskabsåret 2020/21, ville vores samlede omsætning udgøre knap 2,5 mia. kroner, og EBIT-marginen have ligget i niveauet 9-10 procent, vurderer Jimmi Mortensen, som heller ikke vil afvise flere opkøb.

    – Vi holder stadig øje med markederne, og Flügger har det finansielle kapitalberedskab til det, hvis der skulle byde sig muligheder i form af veldrevne virksomheder. Vores fokus er på profitabel vækst til top- og bundlinje. Hastigheden afgøres af, hvad der byder sig i markedet, siger Jimmi Mortensen.

    Kontakt:

    Jimmi Mortensen
    CEO, Flügger group A/S
    (+45) 40 64 75 45
    jimo@flugger.com

    Ulla Matthiesen
    Head of Communication, Flügger group A/S
    (+45) 40 64 75 87
    ulma@flugger.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/fra-gyngende-grund-til-rekordresultater?releaseId=13608374

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **