PRM / Opkvalificering til erhvervslivet skal være skræddersyet

    Pressemeddelelse fra Escalate ApS

    Det er en læringspraksis, der har det hele menneske i fokus, og som tilpasser sig organisationens læringspotentiale frem for omvendt. Opkvalificering i erhvervslivet skal med andre ord være skræddersyet i 2021.

    Sådan lyder budskabet fra Emil Hejlskov, der er direktør i og stifter af Institut for Læringsdesign, der officielt har slået dørene op fra januar 2021.

    "Grundfilosofien for vores projekter er, at uddannelse skal tilpasses til organisationen, Det bør aldrig være organisationen eller medarbejderen, som skal tilpasse sig til uddannelsen," siger han og fortsætter: "Erhvervslivet har overordnet set en gylden mulighed for at opdage helt nye og effektive måder at opkvalificere sine medarbejdere og ledere på," siger Emil Hejlskov, der har mere end ti års erfaring med træning af medarbejdere i blandt andet salg, kulturforandring og ledelse.

    Konkret arbejder Institut for Læringsdesign videre med de erfaringer indenfor micro learning, gamification og skræddersyede online akademier.

    Og den måde at gribe læring og opkvalificeringer an på, er der allerede mange virksomheder, der har købt ind på med succes. Det gælder blandt andre Danske Bank, HTH Køkkener og Intersport. Den interesse er skabt af en accelereret udvikling i måden at forstå læring.

    "Dansk erhvervsliv har i 2020 gennemgået en modningsproces, der normalt tager 4-5 år, når det gælder digitale værktøjer. Det har elimineret en stor del af begrænsningerne i forhold til e-læring, forberedelse og forankring. Og mange har allerede set de muligheder og har startet forløb med vores nye koncept," siger Emil Hejlskov.

    Erfarent team i ryggen

    Selvom måden at tænke læring og opkvalificering på er ny, er det erfarne kræfter, man møder, når man involverer sig med Institut for Læringsdesign.

    Udover Emil Hejlskov består teamet bag af to gange Lars og en gange Thomas. Lars Fogtmann med en fortid som selvstændig konsulent i 8 år, og har desuden været uddannelses- og IT-ansvarlig hos EDC. Lars Boisen som har 15 års erfaring som direktør i konsulenthuse, salgsdirektør i en stor tysk virksomhed. Thomas Klamer har 25 års erfaring som konsulent og har undervist mere end halvdelen af alle store danske detailkæder i salg og markedsføring.

    Med andre ord er indblik og kendskab kodeord for teamet bag.

    Ren tilståelsessag: Den gamle metode er ineffektiv

    Ideerne bag den nye måde at udvikle medarbejdere kommer på baggrund af mange, mange timers konsulentarbejde. Herunder bitre erfaringer med hvad der virker og ikke virker.

    "Den traditionelle uddannelsesform som de fleste virksomheder anvender, er sjældent den mest effektive til at skabe varige vaneændringer og optimere adfærden. Det kan jeg jo se, når jeg kigger tilbage på 10 år som konsulent med langt over 1.000 undervisningsdage i rygsækken," siger Emil Hejlskov.

    Han ser frem til et 2021, hvor mange flere i dansk erhvervsliv får øjnene op for, at medarbejdere kan opkvalificeres og være produktive samtidig. Og at skræddersyet opkvalificering bliver ‘the new normal'.

    'Træning og læring skal foregå der, hvor den skal anvendes. Det betyder at træningen skal designes, så den bliver en del af hverdagen - kun på den måde er det muligt for medarbejderne at opkvalificere sig, imens de passer deres arbejde," slutter Emil Hejlskov.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/opkvalificering-til-erhvervslivet-skal-vaere-skraeddersyet?releaseId=13607879

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **