PRM / Fleksible tandteknikere og tandlæger kan spare patienter for unødige klinikbesøg

    Pressemeddelelse fra MinTandtekniker

    Danskerne er blevet bedre til at holde tænderne sunde og raske. Desværre følges det stigende fokus på tandsundhed ikke med antallet af uddannede tandlæger og -teknikere. Det er en bekymrende udvikling, mener Mads Eriksen, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv. Han frygter, hvilke konsekvenser det kan få på sigt.

    – Vi ser, at antallet af tandlæger er faldende, og dem, som så bliver uddannet, bliver i uddannelsesbyerne. Det kan betyde, at flere skal køre længere og måske også til flere forskellige kliniker for at få de nødvendige behandlinger hos tandlægen, hvilket i værste fald kan afholde folk fra helt at tage af sted, fortæller Mads Eriksen.

    Opfordrer til samarbejde i branchen

    Manglen på uddannede fagfolk betyder også, at der vil være færre tandlæger og -teknikere til rådighed, hvilket kan forværre situationen yderligere. Det har fået tandtekniker René la Cour, der er indehaver af MinTandtekniker i Aarhus, til en dag om ugen at udføre sine behandlinger hos Aarhus Tandcenter. Ved at samarbejde kan effektiviteten og kvaliteten af behandlingerne forbedres, så både patienterne og behandlerne får gavn af det, mener René la Cour.

    -Patienter med mere omfangsrige behandlinger kan risikere at skulle køre til flere forskellige behandlere eller klinikker for at få behandling, hvilket i værste tilfælde kan medføre, at de i stedet får udført en behandling på en klinik, hvor der ikke nødvendigvis er de rette specialkompetencer til rådighed, siger René la Cour, der har et forslag til resten af branchen:

    – Hvis vi kan samarbejde klinikkerne imellem ved for eksempel at reservere bare et par dage om måneden til at arbejde på andre klinikker end vores egen, kan vi tilbyde mere fuldendte behandlinger samlet på ét sted. Det vil kræve en del forarbejde fra vores side, men for kunderne vil det betyde færre og mere effektive besøg på klinikken og forhåbentlig også færre patienter, der ikke møder op til deres behandling i det hele taget.

    Det handler om patienten

    Længere transport og udsigten til at være på en ukendt tandklinik, kan besværliggøre samarbejdet og kan i værste fald skabe en frustrerende og utryg situation for patienterne. Det mener Michael Kristensen, der er tandlæge hos Aarhus Tandcenter. Han har derfor samlet et stort team af behandlere med forskellige kompetencer, herunder klinisk tandtekniker René la Cour, på sine tre klinikker i Aarhus.

    – Det handler om at sørge for de bedste forhold for vores patienter. Derfor er det vigtigt, at tandlæger, -plejere, og -teknikere har et godt og tæt samarbejde for at supplere hinanden og dermed sammen give patienterne den gode oplevelse samt den høje faglighed og kvalitet, så de kan føle sig trygge hele vejen igennem hele behandlingen, sigerMichael Kristensen.

    René la Cour tilføjer:

    – Vi er klar over, at det langt fra er en mulighed for alle at arbejde på andre klinikker, og at det ikke løser problemet med for få tandlæger udenfor storbyerne. Men med udsigten til færre fagfolk i branchen, er vi nødt til at se på, hvad vi kan gøre med de ressourcer og det potentiale, vi har til rådighed. At samarbejde hvor vi kan, er et godt sted at starte.

    Kontakt:

    René de la Cour
    CEO, MinTandtekniker
    (+45) 86 13 43 43
    renelacour@webspeed.dk

    Michael Kristensen
    CEO, Aarhus Tandcenter
    (+45) 86 28 45 15
    michael@aarhustandcenter.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/fleksible-tandteknikere-og-tandlaeger-kan-spare-patienter-for-unodige-klinikbesog?releaseId=13606648

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **