PRM / Gigantfærge sat i produktion

    Pressemeddelelse fra Molslinjen A/S

    Da skæremaskinen i går skar sig gennem den første aluminiumsplade på australske Austals hurtigfærgeværft, begyndte byggeriet af verdens største katamaranfærge af sin slags for alvor. Måneders samarbejde mellem ingeniører, designfolk og produktionshold fra Molslinjen og Austal har nået sit første højdepunkt.

    “Byggeriet går i gang som planlagt trods de vanskeligheder, som COVID-19 har givet planlægningen mellem os og værftet. At vi nu er i stand til at gå i gang med byggeriet, er resultatet af et fantastisk og globalt samarbejde mellem vores folk i Aarhus og værfter i Australien, Vietnam og Filippinerne”, fortæller Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

    Den 115 meter lange Express 5 skal sejle for Bornholmslinjen på den populære rute mellem Rønne og Ystad. Færgen vil på to passagerdæk få plads til 1.610 gæster og 450 biler på de to vogndæk. Disse tal gør Express 5 til den hurtigfærge i verden med størst kapacitet til biler og passagerer.

    Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsilä på fire motorer hver på 16-cylindere, som er verdens mest effektive 4-takts motorer. Motorerne er af såkaldt dual fuel-typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof.

    “Vi tager nu for alvor hul på en utroligt spændende byggeproces, hvor resultatet bliver en færge, som ikke er set før. En færge som er helt nyudviklet med fokus på komfort, sødygtighed og miljø. Det bliver et stort løft til trafikbetjeningen af Bornholm”, siger Carsten Jensen.

    Express 5 skal sættes i drift på Bornholm i løbet af foråret 2022.


    Kontakt:

    PR- og kommunikationschef Jesper Maack tlf.: 20196215 email: jma@molslinjen.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/gigantfaerge-sat-i-produktion?releaseId=13596636

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **