PRM / Stigning på syv procent: Kræftens Bekæmpelses gratis rådgivningstilbud bruges mere

    Pressemeddelelse fra Kræftens Bekæmpelse

    I 2019 kontaktede danskere med kræft inde på livet Kræftens Bekæmpelses kræftrådgivninger samt telefonrådgivningen ‘Kræftlinjen’ 103.000 gange. Det er en stigning på syv procent sammenlignet med året før.

    Dermed viser tallene, at rådgivningstilbuddene bruges mere, og det glæder Pernille Slebsager, afdelingschef i Patient- & Pårørendestøtte i Kræftens Bekæmpelse.

    – Stigningen viser, at vi udfylder en meget vigtig rolle for kræftpatienter og pårørende, siger Pernille Slebsager.

    – Det gør mig glad, at man ikke skal stå alene med kræft, og at vi kan hjælpe i en svær tid, både med svar på spørgsmål, individuel rådgivning og fællesskaber med andre, der er i samme situation, siger hun.

    Kræftpatienter og pårørende får hjælp

    Når man rammes af kræft, kan der være behov for at tale situationen igennem med en professionel rådgiver hos Kræftens Bekæmpelse. Det kan være gode råd til håndtering af senfølger, bivirkninger af behandling, og psykiske reaktioner eller, hvordan man kan fortælle sin børn eller en i familien, at man har fået kræft. Der kan også være behov for konkrete svar omkring sygedagpenge, rettigheder, ventetider og behandlingsgarantier.

    Kræftpatienter og pårørende har brug for at møde andre i samme situation i landets kræftrådgivninger. Eksempelvis i samtalegrupper, på motionshold eller når man går til yoga, mindfulness eller walk-and-talk i naturen. Man kan også mødes i mandenetværk og meget mere.

    Og det er netop hele denne vifte af forskellige rådgivningstilbud, som er blevet brugt mere i 2019 af kræftpatienter og pårørende.

    Jeg har fundet ud af, at jeg ikke er alene, siger Bente

    En af dem, der har gjort brug af Kræftens Bekæmpelses tilbud om rådgivning og støtte, er 55-årige Bente Agerbæk, der har uhelbredelig lungekræft. Hun har deltaget i en samtalegruppe for kronisk syge kræftpatienter i Kræftrådgivningen i Herlev.

    – I kronikergruppen har jeg fundet ud af, at jeg ikke er alene Man går med alle de her svære tanker og vil gerne skåne sin familie. I gruppen ved vi alle, at vi skal leve med og dø af den her sygdom. Det er hård kost, og det skal man kunne dele med nogen, fortæller Bente Agerbæk.

    Landsdækkende, gratis rådgivning for kræftpatienter og pårørende

    Aller rådgivningstilbud er gratis for kræftpatienter og pårørende, og man skal ikke være medlem af Kræftens Bekæmpelse for at bruge dem.

    – Når vi kan give kræftpatienter og pårørende disse gratis tilbud om rådgivning og støtte i en svær tid, er det kun muligt, fordi privatpersoner og virksomheder støtter kræftsagen økonomisk, siger Pernille Slebsager.

    Kræftpatienter og pårørende kan få gratis rådgivning på 44 adresser i Danmark. Herudover kan kræftramte ringe eller chatte med de professionelle rådgivere på ‘Kræftlinjen’ alle ugens dage.

    Kontakt:

    Pressekontakt: Kræftens Bekæmpelses pressetelefon 35257400

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/stigning-pa-syv-procent-kraeftens-bekaempelses-gratis-radgivningstilbud-bruges-mere?releaseId=13594233

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **