PRM / Mens Danmark langsomt åbner, dør livsstilsbranchen hurtigt

    Pressemeddelelse fra Dansk Mode & Textil

    For mange livsstilsvirksomheder virkede statsministerens pressemøde i går som et dødsstød. Branchen var allerede bragt i knæ; i sidste uge kunne 21 % af DM&T’s medlemmer berette, at de følte sig lukningstruede. Efter pressemødet vil det tal stige dag for dag, og bringe de 20.000 jobs i engroshandel og produktion samt mere en 20.000 i detailhandlen i overhængende fare.

    Handlen med livsstilsprodukter ligger stille i butikkerne, hvis de overhovedet er åbne. Købelysten hos forbrugerne tager endnu et dyk ovenpå pressemødet, og livsstilsvirksomhedernes lagre bugner med varer, som ikke kan sælges og gradvist bliver mindre værd. Både det hjemlige salg og eksporten er slået i stykker. Branchen står i den største krise nogensinde, og det kommer til at få store konsekvenser – ikke bare økonomiske men også menneskelige.

    “Tusindvis af medarbejdere bliver arbejdsløse, og kreative, begavede iværksættere mister deres livsværk, fordi omstændighederne tvinger virksomhederne ud i konkurs. Lavinen ruller allerede og det er kun et spørgsmål om tid, før et af Danmarks vigtigste eksporterhverv med en eksport på mere end 45 mia. kr. er reduceret til en skygge af sig selv. Derfor er der behov for støtte, før det er for sent,” advarer adm. direktør i DM&T, Thomas Klausen.

    Sammen med brancheorganisationen Wear foreslår DM&T, at der bliver iværksat politiske initiativer øjeblikkeligt. Initiativer der gerne skal understøttes af en åbning af de danske butikker og stimulering af privatforbruget.

    “Livsstilsbranchen har akut brug for en respirator. Virksomhederne løber snart tør for likviditet, og det er efterhånden ikke flere steder at spare. Det er nu, der skal sættes ind, hvis der er en politisk interesse i at sikre en af de største eksportsucceser de sidste 20 år. Politikerne er ganske enkelt nødt til at forstå, at den her branche adskiller sig markant fra andre brancher,” siger Nikolai Klausen, direktør i Wear.

    De to brancheorganisationer ønsker en revidering af de eksisterende hjælpepakker. Det betyder blandt andet, at lønkompensationsordningen skal gøres mere fleksibel, at tvangslukkede virksomheder kan kompenseres selvom andre dele af virksomheden er åbne og at man forlænger ordningerne.

    Men det er ikke nok med en revidering, lyder det fra DM&T og Wear. Derfor foreslår de nye tiltag, som kan sikre livsstilsbranchens overlevelse:

    • Da livsstilsbranchen i stort omfang sælger sæsonbetonede varer, bør det være muligt at få dækket sit driftstab.
    • Livsstilsvirksomhedernes lagre bugner med sæsonaktuelle varer, som gradvist bliver mindre værd. Disse bør kunne afskrives og dækkes på samme måde som faste udgifter.
    • Branchen er presset på likviditeten og står i en usikker situation på eksportmarkederne, hvor risikoen for ikke at få betaling for leverede varer, er stigende. Sørg for at virksomhederne får lettere adgang til eksportkredit og likviditet. De nuværende regler er for tunge og langsomme.
    • Importtolden skal betales, selvom man ikke sælger noget, og det påvirker branchen markant. Derfor foreslår man at importtolden fra 2020 tilbagebetales og at den annulleres resten af året. Det vil bidrage positivt til at øge virksomhedernes likviditet.

    Et samlet overblik over alle politiske forslag kan downloades via dette link.

    En nylig undersøgelse foretaget af DM&T viser, at de danske mode- og tekstilvirksomheder står til at miste mere end 20 mia. kr. i omsætning i 2020, ligesom virksomhederne forventer at 2021-salget også vil lide under de langsigtede konsekvenser.

    Livsstilsbranchen dækker mode-, sko-, tekstil-, sports- og interiørvirksomhederne i Danmark.

    Kontakt:

    For yderligere kommentarer og information, kontakt venligst

    Thomas Klausen
    Adm. Direktør, Dansk Mode & Textil
    Tlf. 2222 0402

    Nikolai Klausen
    Direktør, Wear
    Tlf. 9137 3130

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/mens-danmark-langsomt-abner-dor-livsstilsbranchen-hurtigt?releaseId=13591590

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **