PRM / DGI Byen: Vi må stå sammen om byen

    Pressemeddelelse fra DGI Byen

    DGI Byen, der årligt besøges af over 1 million gæster, ligger i disse dage stille som
    resten af Danmark. Det ikoniske Vandkulturhus og idrætshallerne er tømt for motionister, det nyrenoverede CPH Hotel står med tomme senge, og CPH Conference er lukket foreløbig frem til 13. april. I Øksnehallen er alle konferencer, messer og kulturevents rykket til andet halvår, så hallen reelt er lukket frem til 1. juli.

    DGI Byen er en del af oplevelsesøkonomien og betyder meget for mange forskellige
    gæster. Især for københavnere, men også for alle vores turister og arrangører fra
    resten af Danmark og det internationale marked. Nogle vil vende hurtigt tilbage,
    når myndighedernes restriktioner hæves, men på møde- og hoteldelen vil vi ligesom
    resten af branchen kigge ind i en krise, der rækker langt ud over den aktuelle
    nedlukning.

    DGI Byen har håndteret krisen for nu, bl.a. ved at benytte regeringens hjælpepakke
    med lønkompensation og nedskalere vores udviklingsplaner markant. Vi er
    klar til at genåbne med dags varsel, men det vil tage tid at fryse markedet op igen,
    hvilket vil slå ekstra hårdt i en by som København, hvor hotelbranchen og andre turismerelaterede

    forretninger strategisk er eskaleret markant over de seneste år.
    Vi er stærkt bekymrede for byen og bakker op om HORESTAs seneste forslag til en
    genopretning efter krisen, der kan blive langt værre end selve krisen for turismeog
    oplevelsesbrancherne. Dansk Erhverv udtrykker særlig stor bekymring for netop
    de brancher og HORESTA forventer, at vi skal helt hen i 2022, før oplevelsesøkonomien
    er tilbage på niveau med før krisen.

    Det er alvorligt for København, hvor oplevelsesbranchen har været væksttog gennem
    en målrettet satsning. Den effekt risikerer nu at blive kraftigt udvandet. Hvis
    turisme, store events og oplevelser for københavnerne bremses op over en årrække,
    vil ikke bare den økonomiske vækst, men også den erhvervsmæssige integration
    af især ufaglærte i branchen ikke bare gå i stå, men falde markant.
    I DGI Byen vil den manglende efterspørgsel ud over det generelle indtægtstab, der
    påvirker den almindelige drift, også påvirke vores muligheder for at udvikle og renovere
    faciliteter til hovedstadens motionister og kulturaktiviteter.

    CEO Michael Stensbøl udtaler:

    “København har de senere år haft stor værdi af væksten
    i turisme- og oplevelseserhvervet. Både når det gælder økonomisk vækst,
    fremgang i beskæftigelsen og i forhold til den vigtige integration af udenlandsk arbejdskraft.

    Samtidig har væksten bidraget til integrationen af Danmark og danskerne
    i det internationale samfund. Den har bidraget til at styrke vores internationale
    udsyn og den har bidraget til den fortsatte berigelse og udvikling af vores københavnske
    kultur, hvor byen er internationalt kendt som vibrant og innovativ. Alt
    dette skal vi beskytte og bevare. Derfor er det vigtigt, at vi står sammen som by og
    allerede nu færdiggør en plan for, hvordan turisme- og oplevelseserhvervet kommer
    tilbage på sporet, når sundhedskrisen igen klinger af”.

    Vi opdaterer løbende på vores hjemmeside her: www.dgibyen.dk, i vores nyhedsbrev
    og på sociale medier.

    Kontakt:

    For yderligere information, pressebilleder eller interview.

    Head of Marketing & Communications Anne Liisberg
    Email: presse@dgi-byen.dk eller mobil +45 2279 0158

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/dgi-byen-vi-ma-sta-sammen-om-byen?releaseId=13591169

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **