PRM / Covid-19: Usikkerheden får indflydelse på onlinehandlen på godt og ondt

    Pressemeddelelse fra HairLust

    “Det er stadig alt for tidligt at se, hvilken indflydelse Corona pandemien vil få hos os, men hvis verden ikke snart lukker op igen, vil vi stå med et halvtomt varelager om nogle måneder, og så kommer krisen først rigtigt til at bide”, fortæller Rasmus Serup, Direktør hos det danske hårpleje brand, HairLust.

    Når man er afhængig af andre led, produktion og distribution, så er man sårbar. Og når usikkerheden rammer, folk afskediges eller sendes hjem på ubestemt tid rundt omkring i samfundet, så ændrer værdierne sig og folk holder mere på pengene. Det kan mærkes hos danske HairLust.

    “Vores online salg tog et lille dyk efter Statsministerens tale til folket d. 11. marts, og usikkerheden blandt vores kunder kunne mærkes de efterfølgende dage. Men det virker heldigvis allerede som om, denne tilbageholdelse har lagt sig en smule – men tingene kan hurtig ændre sig. Folk er mere online på trods af de mange solskinstimer, og det håber vi vil kunne komme os til gode i sidste ende.”

    Hos HairLust er omsætningen ikke synderligt berørt af corona virussen på nuværende stadie, men værst bliver det potentielt om nogle måneder.

    “Dér hvor vi virkelig kan mærke pandemiens indtog i øjeblikket er på vores produktion. Vi har heldigvis stadig en fornuftig varebeholdning, men i og med størstedelen af vores produktion er på standby eller udskudt, vil en flaskehals være umulig at undgå. Derfor håber vi, ligesom utallige andre virksomheder, på at kurven snart vil knække så samfundet kan komme tilbage på sporet igen”, fortæller Rasmus Serup.

    Produktionen hos HairLust foregår primært i Danmark, men mange råvarer indkøbes fra hele verden. Det gælder heriblandt vitaminer og økologiske planteekstrakter, som enten er blevet umulige at anskaffe eller steget signifikant i pris.

    “Hamstring foregår ikke kun i supermarkederne. Vores underleverandører er hårdt pressede på efterspørgslen, da andre virksomheder, ligesom os, ønsker at forsyne sig med råvarer, så produktionen undgår store udsving i den kommende fremtid. Vores leverandørers kapacitet er desuden nedsat, og nye produktlanceringer bliver sat helt på pause”, fortæller Rasmus Serup.

    På trods af de alarmerende forhold i produktionen, så holdes modet oppe hos HairLust. Bevægelsen af pakker i Europa er ikke betydeligt ramt, så online ordrer kan stadig transporteres under normale omstændigheder hos fragtselskaberne. Hvor længe dette varer ved er svært at spå om, men hos HairLust ser man lyst på andre områder i forretningen, nemlig online markedsføring.

    “Bemærkelsesværdig er effekten af vores online markedsføring, særligt på sociale medier. Det er blevet billigere for os at annoncere på sociale medier, da efterspørgsel er steget helt vildt og udbuddet faldet. Generelt sidder folk mere på mobilen og tjekker Facebook og Instagram, hvorimod flere annoncører har stoppet eller reduceret deres annoncering på disse platforme”, fortæller Rasmus Serup og fortsætter:

    “Vi har taget fordel af dette mønster og fordoblet vores normale annoncebudget på Facebook og Instagram og markedsfører produkter, som ikke er i risikozonen for at blive udsolgt foreløbigt. Selvom folk sidder mere på sociale medier og derved eksponeres for flere annoncer, så er sparsommeligheden dog stadig til stede, så vi er hele tiden på dupperne”.

    Tendensen er klar: Folk holder mere på pengene, men hjemmehygge kalder også på ekstra selvforkælelse

    Marts måned plejer at være en rigtig god måned for handlen hos HairLust. Men tendensen til at folk holder mere på pengene i usikre tider kan mærkes. Man sparer gerne lidt mere på luksus og skønhedsprodukter, når man bare er derhjemme i hyggetøjet og ikke skal møde på kontoret, ud blandt sine medmennesker og gøre ekstra ud af sig selv til diverse events. Modet er dog stadig oppe hos HairLust:

    “Til gengæld er selvforkælelse også i højsædet, når man lukkes inde i huse og lejligheder, og her håber vi, at HairLust kan være fast inventar hos vores kunder.”

    HairLust tager alle forholdsregler ifm. Covid-19: “Vi håber på det bedste så vi sammen kan få knækket kurven”

    “Vi har taget alle de nødvendige forholdsregler, og vi gør hvad vi kan for at holde hjulene i gang. Kontoret er i øjeblikket tomt og alle medarbejdere arbejder hjemmefra. Det er en udfordring at få alle ender til at mødes og puslespillet til at gå op, men vi tager én dag ad gangen, mens vi håber på det bedste, så vi sammen kan få knækket kurven og sat gang i hjulene igen meget snart.”

    Man har desuden sat priserne ned på hjemmelevering hos HairLust, så man kan sende færre kunder i pakkeshops for at hente deres pakker.

    Produkter med naturlige værdier i højsædet

    Produkterne hos HairLust er udviklet til at understøtte og forbedre naturlig skønhed, og her lægges ekstra tryk på ordet “naturlig”. Produkterne er i høj grad certificeret både veganske og økologiske, og hos HairLust er det netop målet, at produkterne skal kunne forbedre sundheden af håret udefra og indefra, så håret ikke blot ser sundt og stærkt ud, men faktisk også er det. Derfor indeholder produkterne fra HairLust ikke ingredienser, der kan skade håret eller hudens sundhed, give allergi eller andre gener.

    I usikre tider skal vi passe bedre på os selv og hinanden

    Vi skal passe godt på os selv og hinanden! Dette er mottoet i samfundet i disse uvisse og ukendte tider, men det er også et motto hos HairLust og har været det længe.

    “Vi skal overveje, hvad vi udsætter os selv for, vi skal minimere mængden af skadelige kemiske stoffer, vi smører på huden og i håret i hverdagen, og tænke over hvordan, vi værner om vores mentale og fysiske sundhed. Disse tider kalder på hjemmetræning og hjemmespa, på hjemmebag, sund kost og et naturligt look, hvor den naturlige skønhed kan få lov til at shine. Og når alt andet omkring os går op i hat og briller, så tager man ofte et skridt tilbage og giver selvforkælelsen lov til at få indpas i vores hverdag. Dét kan vi nemlig kontrollere; hyggen med en økologisk hårkur i håret, en god bog og et varmt fodbad, som kan drive de forvirrende tanker på afveje og give roen lov til at sænke sig midt i al det omkringværende kaos.” afslutter Rasmus Serup.

    Kontakt:

    Rasmus Serup
    +45 53 77 13 37
    rasmus@thehairlust.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/covid-19-usikkerheden-far-indflydelse-pa-onlinehandlen-pa-godt-og-ondt?releaseId=13590551

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **