PRM / Julepynt er blevet samlerobjekter

    Pressemeddelelse fra KopK of Copenhagen

    Julens traditioner og skikke var noget, som H.C. Andersen holdt meget af, og han tilbragte tit julen på herregårde, hvor han med glæde deltog i pyntningen af det store juletræ. I dag lever H.C. Andersens glæde videre i julepynt med motiver fra hans eventyr og papirklip, som hurtigt er blevet samlerobjekter, og som kunderne gerne betaler ekstra for.

    – I november og december er julepynt af Nordahl Andersen med motiver fra H.C. Andersens eventyr blandt vores mest populære produkter. Julepynt er forbundet med traditioner, og der skal noget specielt til, før ny julepynt får lov til at blive en del af traditionerne, men det oplever vi faktisk, at Nordahl Andersens pynt formår, siger medejer af isenkræmmerne fra KopK Jan Krogh og uddyber:

    – Jeg tror, at Nordahl-seriens popularitet skyldes de smukke, enkle og let genkendelige motiver, som forener hele familien gennem deres kærlighed til eventyrene.

    Ifølge Jan Krogh er også julepynt fra de danske producenter Georg Jensen og Rosendahl blandt de mest populære i butikkerne og på KopKs webshop, der også tiltrækker opmærksomhed fra udenlandske kunder.

    Julepynt er en langtidsinvestering

    Hos KopK er interessen for julepynt været stigende gennem flere år, og ifølge Jan Krogh er salget steget med 23 procent fra 2018 til 2019. Der er både mange nye kunder, der netop er begyndt at samle, og gengangere, der hvert år tilføjer lidt mere pynt til samlingen.

    – Julepynt er blevet samlerobjekter, som tillægges en særlig betydning i familiernes juletradition, og som man gerne vil give videre, så traditionerne kan bestå i generation efter generation. Derfor vil mange kunder gerne betale lidt ekstra for at få pynt af bedre kvalitet, som kan holde til tidens tand, siger Jan Krogh.

    Vi køber julepynt i november

    I modsætning til julegaveindkøb, som mange udskyder til sidste øjeblik, er vi i god tid, når der handles julepynt. Tal fra Danmarks statistik viser nemlig, at mens vi i november gennemsnitligt bruger 90 kroner på julepynt, bruger vi 50 i december. Også denne tendens kan mærkes hos KopK.

    – Interessen for juleting begynder et godt stykke tid før december, og den er begyndt tidligere og tidligere de seneste år. Og selv om november er den mest travle måned, er der altid efterspørgsel på julepynt helt frem til den 24. december. I de sidste dage op til juleaften er det typisk lys, juletræsfødder og mærkevarepynt til juletræet, vi sælger mest af, siger Jan Krogh.

    Kontakt:

    Jan Krogh
    Direktør/partner, KopK of Copenhagen
    jk@2kshop.dk
    (+45) 28 29 84 06

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/julepynt-er-blevet-samlerobjekter?releaseId=13584435