PRM / Højtuddannede forældre er særligt aktive i forbindelse med skolevalg

    Pressemeddelelse fra Aarhus Universitet: Arts

    Igennem de seneste år er der sket en bevægelse af elever fra folkeskolen til frie grundskoler. Andelen af elever i 1. klasse, som går på en fri grundskole, er steget fra ca. 12 % i 2007 til ca. 17 % i 2018. På 8. klassetrin går mere end hvert femte barn nu i en fri grundskole. Det betyder, at Danmark er et af de OECD-lande, hvor flest elever går i et privat skoletilbud.

    Udviklingen har været genstand for stor debat, og nu har forskere fra Nationalt Center for Skoleforskning/DPU, Aarhus Universitet undersøgt, hvad der kendetegner forældre, der vælger frie grundskoler. Undersøgelsen viser, at der er en svag sammenhæng mellem forældres socioøkonomiske baggrund og deres skolevalg.

    “Forældre med lange videregående uddannelser og med de højeste indkomster vælger lidt oftere en fri grundskole, men der er ingen forskelle i skolevalg for den brede midtergruppe af forældre med korte og mellemlange uddannelser og de midterste indkomstgrupper,” siger Ida Gran Andersen, der er adjunkt på DPU, Aarhus Universitet og en af forskerne bag undersøgelsen.

    Højtuddannede forældre har særlige strategier

    Forskerne fandt også en sammenhæng mellem forældrenes uddannelsesniveau og deres strategier i forbindelse med skolevalg.

    “Højtuddannede forældre benytter nogle strategier, når de vælger skole til deres børn, som er forskellige fra de andre forældres. De forsøger at optimere på deres børns skolegang ved fx at bosætte sig et sted, hvor der er en god skole, de opsøger aktivt information, blandt andet i deres netværk, og de involverer sig generelt mere i børnenes skolegang. Men det medfører ikke nødvendigvis, at de vælger en fri grundskole til deres barn,” siger Ida Gran Andersen.

    Fire typer forældre

    De fleste forældre har samme rationaler for deres barns skolegang – de ønsker sig dybest set glade og robuste børn, som opnår et grundlæggende fagligt fundament igennem deres skoletid. Rapporten viser dog, at forældre kan beskrives som fire typer baseret på deres præferencer for skolevalg:

    “Vi finder fire typer forældre i data, som har forskellige prioriteringer i forhold til, hvilke faktorer de finder vigtigst ved deres barns skole. De fire typer, som vi kalder de lokale, de ambitiøse, de fællesskabsorienterede og de pragmatiske, har forskellig sandsynlighed for at vælge en fri grundskole. De ambitiøse og de fællesskabsorienterede er mere tilbøjelige til at vælge en fri grundskole, mens de lokale og de pragmatiske er mindre tilbøjelige til at vælge en fri grundskole,” siger Ida Gran Andersen.

    Men typerne reflekterer ikke forældrenes uddannelsesniveau, og forældrenes skolepræferencer bidrager derfor ikke til sociale forskelle i skolevalget.

    Kontakt:

    Ida Gran Andersen
    Adjunkt
    Nationalt Center for Skoleforskning/DPU, Aarhus Universitet
    Mail: idagran@edu.au.dk
    Mobil: 53 34 79 79

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hojtuddannede-foraeldre-er-saerligt-aktive-i-forbindelse-med-skolevalg?releaseId=13582650