PRM / Tusindvis af elever skal arbejde med seje enzymer, svimlende skywalks og larmende maskiner i Naturfagsmaraton

    Pressemeddelelse fra Naturvidenskabernes Hus

    Opgaverne til Naturfagsmaraton er nu offentliggjort og klar til de tusindvis af 5. og 6. klasser i hele Danmark, der allerede er tilmeldt konkurrencen.

    I år har Naturvidenskabernes Hus samarbejdet med Novozymes, Dansk Byggeri og Dansk Akustisk Selskab om at udvikle tre af de i alt otte opgaver.

    På tværs af alle aktiviteter samarbejder Naturvidenskabernes Hus nemlig med virksomheder og organisationer for at forbinde undervisningen i naturfagene og matematik med virkelige problemstillinger.

    Dermed oplever eleverne, at teoretisk viden om kemi, fysik og matematik bliver brugt til fx at udvikle produkter, de kender fra hverdagen. De får også et indblik i de job- og karrieremuligheder, som viden om naturvidenskab og teknologi kan give dem senere i livet.

    En fest for fællesskab, sammenhold og de gode ideer

    Naturfagsmaraton handler først og fremmest om at få gode ideer og finde innovative løsninger i et sjovt fællesskab om naturfaglige udfordringer, fortæller direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup:

    “Vi holder Naturfagsmaraton for at skabe interesse og glæde over at være sammen om spændende, fælles udfordringer med udgangspunkt i naturfaglige problemstillinger. Og det er helt utroligt, hvad eleverne finder på, når de først kommer i gang. Naturfagsmaraton viser hvert år, at eleverne er fantastiske opfindere,” siger han.

    Novozymes: Vi vil skabe begejstring for naturvidenskab

    En af de virksomheder, der i år har bidraget til en opgave i Naturfagsmararaton, er Novozymes, der producerer enzymer. Opgaven går ud på, at eleverne selv skal undersøge, hvad enzymer i vaskepulver betyder for, hvor rent snavset tøj bliver ved vask ved lave temperaturer.

    Forskningschef i Novozymes Claus Crone Fuglsang håber, at eleverne vil få en god oplevelse med at arbejde med enzym-opgaven.

    “Naturfagsmaraton handler om at skabe begejstring for naturvidenskab. Det vil Novozymes meget gerne bidrage til. Med naturvidenskab kan vi jo hjælpe med at løse nogle af vores tids største udfordringer som klimakrisen og fx bruge biologi til at finde erstatninger for olie og kemikalier,” siger han.

    Claus Crone Fuglsang glæder sig til at se, hvad eleverne får ud af opgaven:

    “Nu er opgaven frigivet, og vi glæder os til at se, hvordan eleverne tager imod den rundt omkring på skolerne. Vi håber, at den vil give dem et indblik i, at naturvidenskab både er sjovt og har en stor betydning for os alle sammen.”

    Borgerne i Grønby vil have en skywalk

    Opgaverne i Naturfagsmaraton tager alle udgangspunkt i den fiktive by, Grønby, hvor beboerne har en række udfordringer, som eleverne skal hjælpe dem med at løse.

    For eksempel har Grønby-borgerne besluttet, at der skal bygges en skywalk ud fra klinten ved Grønby strand. Her skal byens borgere kunne få en svimlende god oplevelse med et kig hele 83 meter ned. Eleverne får til opgave at bygge en model af en skywalk, der er så lang, som mulig, og som samtidig skal kunne bære et halvt kilo.

    Underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl mener, at byggeri passer godt ind i undervisningen i grundskolen:

    “Ofte snakkes der kun om byggeri og håndværk i forbindelse med skolens valgfag, men byggeriet hører ligeså meget hjemme i undervisningen, når vi snakker matematik, geografi og fysik/kemi, som det gør i håndværk og design. Vi ville jo ikke kunne bygge holdbare bygninger, hvis ikke vi anvendte viden fra naturfag. Derfor skal Dansk Byggeri selvfølgelig være med til at stille opgaver, når der er Naturfagsmaraton, og vi håber, at de deltagende elever får en forståelse for, at de også kan vælge byggefagene, hvis de interesserer sig for naturfag,” siger hun.

    Også Dansk Akustisk selskab har bidraget til Naturfagsmaraton med en opgave om lyd.

    På Grønby Maskinfabrik har de nemlig fået en ny maskine. Den er rigtig smart, men larmer meget. De mennesker, der arbejder på fabrikken, skal have et lille kontor, hvor de kan holde øje med maskinen uden at være forstyrret af larmen. Eleverne skal i opgaven bygge en kasse, der kan dæmpe en støjkilde mest muligt.

    Det er 17. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes. Sidste skoleår var omkring 25.000 elever fra 55 forskellige kommuner tilmeldt.

    Der er stadig gang i tilmeldingerne til denne sæson, og der er fortsat plads.

    Se mere på https://www.nvhus.dk/naturfagsmaraton/, hvor alle interesserede også kan se de tre opgaver udviklet i samarbejde med Novozymes, Dansk Byggeri og Dansk Akustisk Selskab.

    Om Naturfagsmaraton

    • Igen i år skal eleverne hjælpe borgerne i den fiktive provinsby Grønby med at løse en række autentiske dagligdagsudfordringer, som en by i Danmark kan have.
    • Naturfagsmaraton består af otte opgaver, som kan løses enten som en halvmaraton (fem opgaver) eller som en hel maraton (otte opgaver).
    • Fra november 2019 arbejder eleverne med opgaverne hjemme på skolen i 12-20 lektioner.
    • Med opgaverne forbereder eleverne sig til konkurrencedagene, der afvikles fra januar til maj 2020.
    • Her dyster op mod 24 lokale klasser mod hinanden i sportshaller rundt omkring i landet.
    • Op mod 30.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet vil deltage i Naturfagsmaraton 2019/2020.
    • Det er Naturvidenskabernes Hus, der afholder Naturfagsmaraton.

    Kontakt:

    Direktør Anders Dahlstrup tlf.: 40477860 email: ad@nvhus.dk

    Kommunikationschef Bjørn Kock Lærkedahl tlf.: 51194944 email: bkl@nvhus.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/tusindvis-af-elever-skal-arbejde-med-seje-enzymer-svimlende-skywalks-og-larmende-maskiner-i-naturfagsmaraton?releaseId=13582591