PRM / H.K.H. Kronprinsessen afslører årets Julemærke: Salget bidrager til et helt unikt dansk hjælpearbejde

    Pressemeddelelse fra Julemærkefonden

    Julemærket er en vaskeægte dansk juletradition med over 100 år på bagen, og i dag blev Julemærke nummer 116 offentliggjort. Det skete på Københavns Rådhus, hvor Julemærkefondens protektor H.K.H. Kronprinsessen løftede sløret for motivet på årets mærke.

    Julemærkets historie er også historien om et helt unikt stykke dansk hjælpearbejde. Alle årene er overskuddet fra salget nemlig gået til at hjælpe børn, der har det svært. Det er sket ved at give dem et ophold på et Julemærkehjem. Direktør i Julemærkefonden Søren Ravn Jensen fortæller:

    – Julemærkehjemmene har i alle årene været et tilbud til børn, der har det svært, og op igennem tiderne har vores hjælpearbejdet ændret sig med samfundets behov. I begyndelsen var det underernærede børn fra københavnske baggårde, der fik hjælp hos os, og i dag det børn, der har et lavt selvværd, er socialt isolerede og ofte har været udsat for mobning. Det får de hjælp til at ændre hos os – og det virker.

    Julemærkehjemmenes kerneopgave: Ingen børn skal stå uden for fællesskabet

    Der er i dag fem Julemærkehjem rundt om i Danmark, og hvert år får lige knap 1.000 børn glæde af et ophold. Før de starter svarer kun 36 % af børnene, at de tror på sig selv. Et år efter deres ophold er tallet steget til hele 73 %. Det betyder, at børnenes gode resultater fastholdes.

    Forklaringen på børnenes flotte udvikling skal blandt andet findes i fælleskabet mellem børnene og i Julemærkehjemmenes faglige arbejde, der sikrer, at der bygges bro mellem opholdet og barnets hverdag derhjemme:

    – På Julemærkehjemmene er kerneopgaven at sikre, at ingen børn står uden for fællesskabt. For os er fællesskabet nemlig udgangspunktet for trivsel, læring og udvikling. Derudover har vi også stort fokus på at skabe et samarbejde til hjælp for barnet, mellem barnets familie, skole og kommune både før, under og efter opholdet. Det er afgørende for, at børnenes udvikling fortsætter, når de kommer hjem, fortæller Søren Ravn Jensen.

    Julemærkesalget falder – brug for andre indtægtskilder for sikre at hjælpearbejdet fortsætter

    Engang finansierede salget af Julemærker driften af alle Julemærkehjemmene. Sådan er det ikke længere. Indtægterne fra salg af Julemærker er dalet markant i takt med, at der sendes færre og færre breve.

    – Det er den folkelige opbakning til Julemærkesagen, der gør, at vi den dag i dag stadig driver Julemærkehjemmene, og salget af Julemærker bidrager fortsat til det hjælpearbejdet, vi udfører for børnene hver dag. Men indtægterne fra salg af Julemærker bliver mindre og udgør i dag faktisk kun ca. 10 % af vores samlede indtægter til driften af de fem Julemærkehjem. Derfor har vi brug for støtte fra private, virksomheder og fonde ligesom alle andre NGO’er, udtaler Søren Ravn Jensen.

    Årets Julemærke er tegnet af illustrator Per O. Jørgensen. Per O. har siden 1986 stået bag prisvindende forsideillustrationer til bøger inden for fantasy og eventyr, og der er da også noget næsten eventyrligt over årets Julemærke, som illustrerer Julemærkehjemmet i Hobro, der i år har fejret 80-års jubilæum. Her står børn foran Julemærkehjemmet og vinker til nisserne og dyrene udenfor.

    Julemærket 2019

    • Kan købes på julemaerket.dk og i følgende butikker:
      Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Meny, Spar, Min Købmand, Løvbjerg, Bilka, føtex, Salling, BR, Bog&Idé, Arnold Busck, Boghandleren, Kop & Kande, posthuse, PostNords netbutik og på www.julemaerket.dk.
    • Digitale Julemærker: Download Julemærket i App Store eller i Google Play og send sms’er med Julemærker på. På e-julemaerket.dk kan du købe Julemærket til dine mails.

    Fakta om Julemærket og Julemærkehjemmene

    • Postekspedient Einar Holbøll fik ideen til Julemærket i 1903. I 1904 udkom det første Julemærke. Julemærket 2019 er nummer 116 i en ubrudt række
    • Siden 1904 er overskuddet fra salg af Julemærket gået til at hjælpe udsatte børn i Danmark
    • I dag er der fem Julemærkehjem i Danmark: I Hobro, Kollund, Skælskør, Ølsted og Roskilde
    • Hvert år får knap 1.000 børn mellem 7-14 år ophold på et Julemærkehjem
    • Julemærkehjemmene hjælper børn, der kæmper med mobning, ensomhed, lavt selvværd og overvægt
    • Julemærkehjemmene modtager kun 3,7 % i offentligt tilskud. Vi er derfor helt afhængige af støtte fra private, virksomheder og fonde
    • Læs mere om Julemærkehjemmene på julemaerket.dk

    Børnenes resultater:

    • 36 % af vores børn vurderer før et ophold, at de har en god tro på sig selv. 12 måneder efter endt ophold er tallet hele 73 %.
    • 69 % af vores børn oplever mobning, når de starter. 12 måneder efter ophold er det kun 14 %.
    • 58 % af vores børn er svært overvægtige, når de starter. 12 måneder efter opholdet er tallet nede på 22 %.

      (Kilde: Julemærkefondens resultatdokumentation)

    Udviklingen i salget af Julemærker


    År Omsætning Pris

    2010 18.101.000 60 kr.

    2011 18.311.746 60 kr.

    2012 15.425.828 60 kr.

    2013 16.916.345 60 kr.

    2014 17.287.543 65 kr.

    2015 14.142.844 65 kr.

    2016 13.155.227 70 kr.

    2017 11.795.546 70 kr.

    2018 10.400.143 70 kr.

    (Kilde: Julemærkefonden)

    Case:

    JEG LÆRER AT VÆRE GOD MOD MIG SELV

    Nanna på 9 år fra Brønderslev har længe kæmpet med dårligt selvværd og manglende venner. Nu tager hun tyren ved hornene på Julemærkehjemmet i Hobro.

    Mødet med andre børn i samme båd samt masser af sund mad, frisk luft og motion har været guld værd for Nanna. På blot fire uger har hun vendt op og ned på hele sin tilværelse og kan nu holde ud at betragte sit eget spejlbillede. Det kunne hun ikke før.

    “Jeg var ikke ret glad for mig selv og tænkte, at jeg ikke var lige så god eller sjov som de andre. Jeg kom herned på Julemærkehjemmet, fordi jeg gerne vil have bedre selvtillid, flere venner og et stærkere sind,” lyder det fra Nanna.

    Piben har allerede fået en anden lyd, omend den endnu ikke spiller for fuld styrke:

    “Jeg kan da godt se, at jeg er pæn nok. Jeg siger heller ikke dumme ting til mig selv længere. Det er, som om jeg tror mere på mig selv, og at jeg er lidt bedre mod mig selv nu,” siger den 9-årige lidt søgende, men alligevel med pondus.


    Stærkere på egne ben

    Nanna er omkring halvvejs i sit ophold på Julemærkehjem og har næsten vænnet sig til at være væk fra mor og far:

    “Nogle gange savner jeg dem meget. I starten var det ikke så galt, for der føltes det bare som en almindelig overnatning hos en ven. Men efter nogle dage blev det lidt hårdt. Når det er værst, lytter jeg til lidt god musik eller snakker med nogen af dem, der har været her i længere tid,” forklarer Nanna.

    Nanna elsker at tegne, spille spil eller lave perleplader i fællesstuen sammen med de andre. Hun har fået mange nye venner, og det gør hende glad indeni. Eller som hun siger på godt jysk:

    “Det er jo lidt dejligt. Mange af de andre Julemærkebørn har prøvet det samme som mig. Altså at føle sig udenfor og mindre værd, og derfor forstår de alting meget bedre. Derfor er det også nemmere at få venner her, og nu ved jeg, at jeg bare kan være mig selv,” fortæller hun.


    Tror på en god fremtid

    Fremtiden for den unge vendelbo tegner pludselig langt lysere end for bare få uger siden.

    “Tre af mine klassekammerater hjemmefra besøgte mig i sidste uge her på Julemærkehjemmet. Det var rigtig dejligt, og jeg glæder mig til at komme tilbage til min klasse. Og så har jeg jo også mine nye venner fra Julemærkehjemmet, som jeg vil holde kontakten til,” siger Nanna.

    Som ekstra bonus er Nanna både blevet udvalgt til at overbringe en buket blomster til H.K.H. Kronprinsesse Mary i forbindelse med offentliggørelsen af Julemærket 2019 – og hun skal synge med i koret af Julemærkebørn, der skal underholde ved samme lejlighed.

    “Det er helt vildt, og jeg glæder mig. Der er jo nok ikke så mange, der prøver den slags. Jeg er spændt på, hvordan hun er, og hvad hun siger. Men min storebror er faktisk mere misundelig på, at jeg snart skal med Julemærkehjemmet på tur til trampolinparken Rush,” slutter Nanna med et stort smil.

    Kontakt:

    Julemærkefonden email: info@julemaerket.dk

    Hanne Nielsen email: hanne.nielsen@julemaerket.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hkh-kronprinsessen-afslorer-arets-julemaerke-salget-bidrager-til-et-helt-unikt-dansk-hjaelpearbejde?releaseId=13582045