PRM / Unge sløser med rengøringen

    Pressemeddelelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen

    Det kniber med rengøringen hjemme hos de unge mellem 18 og 32 år. Det viser en ny undersøgelse, hvor 1.000 unge i aldersgruppen er blevet spurgt til, hvor ofte de gør rent med et rengøringsmiddel.

    “Vores undersøgelser tegner et billede af, at de unge tager meget let på rengøringen derhjemme. Der er mange ting, man skal have styr på, når man flytter hjemmefra og skal lære at stå på egne ben. Men det er også vigtigt, at de unge prioriterer rengøringen, så de får bugt med de bakterier, der i værste fald kan gøre dem eller deres gæster syge,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen.

    For eksempel bliver køkkenbordet hos 39 procent af de unge kun gjort rent én gang om ugen eller sjældnere med et rengøringsmiddel. Og toilettet får kun en tur med et rengøringsmiddel én gang om måneden eller sjældnere hos 18 procent af de unge.

    “Derfor sætter vi fokus på de farlige hverdagsbakterier i vores kampagne, der skal give de unge nogle simple råd til, hvordan og hvorfor de skal få bedre styr på rengøringen derhjemme,” siger Helle Fabiansen.

    Klamme hænder
    Undersøgelsen viser også, at de unge skipper sæben, når de vasker hænder efter toiletbesøg. Hele 27 procent af de unge mellem 18 og 32 år svarer, at de ikke altid bruger håndsæben, når de har været på toilettet.

    “Sæben skal bruges hver gang, man har været på toilettet. Der er ikke rigtig nogen undskyldning, for dårlig håndhygiejne er en af de mest afgørende årsager til, at smitsomme sygdomme spredes,” siger Helle Fabiansen.

    Hos Rådet for Bedre Hygiejne, der arbejder for at udbrede viden og erfaringer inden for hygiejne, mener man, at det er vigtigt med en kampagne, der sætter fokus på de unges rengøringsvaner.

    “God hygiejne handler naturligvis om handling, men også om vaner. Så jo tidligere man får indarbejdet en god vane, jo bedre kommer det jo til gavn gennem livet. Tænk fx på hvor tidligt vi lærer at se os for i trafikken,” siger sekretariatschef i Rådet for Bedre Hygiejne, Lars Münter og tilføjer:

    “Samtidig er det jo også rigtig vigtigt at lære, hvornår man skal se sig for, og hvornår ting er sikre – både når man gør rent, vasker hænder eller laver mad”.

    Kontakt:

    Adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen, tlf. 26 89 30 27, hf@kosmetikoghygiejne.dk

    Sekretariatschef i Rådet for Bedre Hygiejne, Lars Münter, tlf. 61 26 26 21, munter@sundkom.dk

    Kommunikationskonsulent i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Christian Ditlev Lund, tlf. 29 93 52 20, cdl@kosmetikoghygiejne.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/unge-sloser-med-rengoringen?releaseId=13580234