PRM / Ekspert: hurtige onlinespil gør flere danskere til ludomaner

    Pressemeddelelse fra Landbrugslotteriet

    Ludomani er et stigende problem i Danmark, og tal fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd viser, at 10.000 danskere lider af ludomani. Det er næsten en fordobling siden 2005, hvor 5200 danskere led af spilafhængighed.

    Ifølge Michael Bay Jørsel, leder af Center for Ludomani, tegner spil på internettet sig for 66 procent af de mennesker, der var i behandling i 2018, og heraf har godt halvdelen odds og live betting som deres foretrukne spil.

    – Jo hurtigere et spil er, det vil sige jo kortere responstiden er fra indsats til tab eller tilbagemelding af gevinst, des større er risikoen for afhængighed. Det er især odds og live betting, der er farlige. Som modsætning hertil har vi de langsomme spil som for eksempel Landbrugslotteriet og Lotto – det er uskyldige spil, og her ser vi ingen ludomaner, udtaler Michael Bay Jørsel.

    Den pæne pige i klassen

    I spilbranchen har man for nylig lavet et adfærdskodeks. En bred politisk kreds har indgået aftale om en justering af spilleloven og drøfter med branchen et fælles regelsæt, som øger forbrugerbeskyttelsen, og som medvirker til, at spil ikke udvikler sig fra underholdning til spilafhængighed. Man kigger blandt andet på begrænsning og udformning af spilreklamer og brug af pop-up vinduer med oplysninger om tids- og pengeforbrug.

    Hos Landbrugslotteriet, der er det stik modsatte af det hurtige adrenalinsus, glæder man sig over, at der fokuseres på udfordringerne i branchen.

    – Vi synes, det er et stort problem, at så mange danskere er afhængige af spil, og vi vil meget gerne være med til at tage ansvar for at begrænse spilafhængighed. Derfor ser vi også frem til, at der kommer fælles regler for hele branchen, udtaler Jette von Osmanski, der er kontorchef i Landbrugslotteriet.

    Et lod for livet

    Landbrugslotteriet har været på markedet siden 1907,og mange af kunderne har spillet hos Landbrugslotteriet i flere generationer.

    Vores kunder er ekstremt loyale. De har typisk deres lodder i 15 år, men vi ser også mange, som køber en lodseddel for livet, eller som arver lodsedler fra deres forældre, hvor numrene på lodsedlerne ofte er forældrenes mærkedage som bryllups- eller fødselsdato, fortæller Jette von Osmanski.

    Kontakt:

    Olav Arnkjær
    Relations Specialist, Epicent PR
    (+45) 78 70 09 21
    oar@epicent.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ekspert-hurtige-onlinespil-gor-flere-danskere-til-ludomaner?releaseId=13581375