PRM / Kapitalindsprøjtning: BLUETOWN får 81 millioner til bredbånd i u-lande

    Pressemeddelelse fra BLUETOWN

    Første fase af en større kapitalforhøjelse hos den danske virksomhed BLUETOWN, der er specialiseret i at levere bredbånd i udviklingslande, er netop afsluttet. Dermed tilføres selskabet 81 millioner kroner i ny egenkapital. 51 millioner investeres kontant af cirka 80 forskellige såvel tidligere som nye investorer, mens 30 millioner tilføres via gældskonvertering. Frem til 30. september løber anden del af kapitalforhøjelsen, som er forbeholdt nye strategiske investorer. Her skal der rejses op mod 30 millioner kroner yderligere.

    Kapitalforhøjelsen danner grundlag for at gennemføre en række kommende projekter, blandt andet i Indien og Ghana.

    – Jeg er stolt af, at en dansk virksomhed er i førerfeltet på dette område, og jeg glæder mig over, at danske investorer i stigende grad har fået øjnene op for, at investering i BLUETOWN er et af de bedste eksempler på, at det at tjene penge går hånd i hånd med at gøre en positiv forskel i verden, siger næstformand i BLUETOWNs bestyrelse, Lars Kolind, der har haft ansvaret for kapitalforhøjelsen.

    Bredbånd brødføder og uddanner

    Projekterne i Indien og Ghana skal også fungere som testområder for nye tjenester inden for uddannelse, finansiering og underholdning. BLUETOWN igangsætter derudover et projekt i samarbejde med Microsoft, der skal forsyne borgerne i store områder i det østlige Ghana med bredbånd.

    – Den nye kapital styrker vores muligheder for at gå ind i nye projekter i en række udviklingslande verden over, og med it-infrastruktur kan vi yde et større bidrag til at virkeliggøre FN’s 17 verdensmål. Når der kommer internet ud, skaber det jobs, åbner for sundhedsoplysning og fjernundervisning og giver adgang til information og oplysning til farmere om, hvordan de dyrker deres afgrøder bedre, forklarer Peter Ib, der er administrerende direktør hos BLUETOWN.

    Med internetløsninger, der kan tilpasses forskellige omgivelser, har BLUETOWN fokus på at etablere det sidste led til slutbrugerne i områder med lav befolkningstæthed, hvor andre mobiloperatører ikke kommer ud. En mast, der kan understøtte 200 Wi-Fi hotspot i en radius af 15-20 kilometer, kan dække flere små landsbyer, og er der eksempelvis ikke en strømkilde til rådighed, kan en internetmast blive forsynet gennem solpaneller og batterier. Lokal arbejdskraft uddannes til opsætning og vedligehold af systemerne.

    Kontakt:

    Olav Arnkjær
    Relations Specialist, Epicent PR
    (+45) 78 70 09 21
    oar@epicent.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/kapitalindsprojtning-bluetown-far-81-millioner-til-bredband-i-u-lande?releaseId=13576645