PRM / Tandlægekæde fik hug for gratis ydelser

    Pressemeddelelse fra Godt Smil

    Den landsdækkende tandlægekæde Godt Smil forsøgte i 2017 at forære tandeftersyn til kunderne, men blev øjeblikkeligt irettesat af Tandlægeforeningen. Prisen på et eftersyn er nemlig - ligesom på en række andre tandlægeydelser - fastsat, og manøvren med helt at fjerne prisen blev ikke godtaget.

    Efter regionerne sidste år opsagde den daværende overenskomst, skal Folketingets partier forhandle, hvordan de økonomiske rammer for fremtidens tandpleje skal se ud. Mens Tandlægeforeningen vil have flere penge budgetteret for at sikre den høje kvalitet i tandplejen i Danmark, ser Godt Smil sammenhængen mellem det offentlige tilskud og kvalitet anderledes.

    - Vi ønsker at være billigere, end vi må i dag, hvor prisen på eftersyn, tandrensninger og andre mindre behandlinger ligger fast. Så da vi ville tilbyde tandeftersynet kvit og frit til vores kunder, blev vi naturligvis virkelig skuffede over, at vi med det samme fik besked fra vores brancheforening om at stoppe, fortæller Anders Bjergegaard, der er administrerende direktør hos Godt Smil.

    Liberalisering på vej i tandlægebranchen

    Nogle af de centrale punkter, der hidtil har vist sig vanskelige for Tandlægeforeningen og politikerne at nå til enighed om, er omfanget af tilskudsrammen, samt hvordan den skal fordeles, og hvorvidt der skal være faste priser på visse tandlægeydelser. Siden 1980'erne har politikerne øget brugerbetalingen fra cirka 50 procent til 80 procent i dag, og ifølge Godt Smil er yderligere konkurrence højst sandsynligt på vej til branchen.

    - Trods Tandlægeforeningens arbejde for at undgå det, er vi 95 procent sikre på, at en øget liberalisering af branchen kommer til at finde sted, og vi hilser det i den grad velkommen. Med de driftsfordele, vi har som landsdækkende kæde, kan vi nemlig godt tilbyde kunderne en bedre pris uden at sætte fagligheden over styr, siger Anders Bjergegaard.

    Prisstruktur skaber usikkerhed

    På baggrund af tændernes tilstand har patienter siden 2015 været inddelt i tre farver hos tandlægen. Alt efter farvegruppe er der forskel på, hvilke behandlinger der gives tilskud til og hvor meget. Derudover er der helt eller delvist fastsatte priser på nogle tandlægeydelser, mens det er op til den enkelte tandlæge, hvor meget de vil tage sig betalt for andre.

    - Priserne i vores branche er meget ugennemskuelige for patienterne, og det vil vi gerne gøre op med. Hvis konkurrencen i højere grad slippes fri, og de fastsatte priser fjernes, kan vi undgå, at patienterne er usikre på, hvad de egentlig får for pengene hos forskellige tandlæger, siger Anders Bjergegaard.

    Kontakt:

    Olav Arnkjær
    PR Consultant, Epicent PR
    (+45) 78 70 09 21
    oar@epicent.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/tandlaegekaede-fik-hug-for-gratis-ydelser?releaseId=13576779